تغذیهسلامت

سبزی های‌ خوردنی

سبزی خوردن علاوه بر زیبا کردن سفره باعث تحریک اشتها می شود و با دارا بودن انواع ویتامین ها و مواد معدنی برای سلامت هم بسیار مفید است. کارشناسان تغذیه مصرف ۳ تا ۵ سروینگ سبزیجات را به افراد توصیه می‌کنند.

سبزی های خوشمزه و اشتها آور هر کدام ویژگی های تغذیه‌ای و درمانی خاص خودشان را دارند. خوب است کمی درباره خواص چند قلم از سبزی های رایج بدانیم:

تمام گیاهان مانند ریحان، نعناع، مرزه و… در چهار خاصیت مشترک هستند: ضد نفخ، ضد درد، ضد اسپاسم و ضد میکروب. اما جدا از این خواص مشترک هر کدامشان ویژگی‌های خاص خودشان را دارند.

به عنوان مثال ریحان خاصیت آنتی اکسیدانی دارد در نتیجه ضد سرطان است. ریحان اشتهاآور، خلط آور (جهت درمان سرفه) و ضد تهوع است. باعث تحریک ترشح شیر در مادران شیرده می‌شود و در از بین بردن کرم های روده‌ای و در درمان کرامپ معده، ورم معده، یبوست و التهاب روده هم کاربرد دارد. ریحان بر روی سیستم عصبی تأثیر می‌گذارد و در درمان تحریک‌های عصبی، افسردگی، اضطراب و بی‌خوابی نقش قابل توجهی دارد.

تره تا حدی قادر است بیماری آسم را تسکین دهد. تره در جلوگیری از بروز بیماری های قلبی نقش دارد و برای بهبود بواسیر هم به کار می‌رود. در ضمن با افزودن تره به غذاهایی مثل گوشت و ماهی میتوان بوی بد آن ها را کاهش داد‌‌.

مرزه سبزی دیگری از خانواده نعناع است که بوی خیلی نافذی دارد و به دلیل تند و تیزی مزه اش کمتر به شکل تازه استفاده می‌شود ولی برخی خانواده‌ها در سبزی خوردن‌شان مقداری مرزه نیز می‌گذارند. مرزه خاصیت ضد میکروب بالایی دارد، تعریق را کنترل می‌کند و به همین دلیل به عنوان گیاه ضد‌تشنگی برای افراد مبتلا به مرض قند تجویز می‌شود. این گیاه ضد ویروس تبخال، ضد انگل، خلط‌آور، محرک و تقویت‌کننده معده است.

نعناع یکی از سبزی های پرمصرف بوده و در سبزی خوردن نیز به وفور استفاده می شود. نعناع گیاه بوته ای چند ساله است که انواع متعددی دارد. از خصوصیات کلی آن می‌توان به این موارد اشاره کرد: ضد تهوع و استفراغ، ضد ویروس تبخال، ضد تب، ضد خارش، صفرا آور و خارج کننده سموم بدن. یکی از دیگر خواص نعناع، ضددرد و مسکن بودن آن است.

جعفری هم یکی از سبزی های خوراکی است که در سبزی خوردن استفاده می‌شود. این گیاه از خانواده چتریان یا همان خانواده جعفری است. این سبزی کاهش دهنده اسیداوریک بوده و در پایین آوردن فشار خون نیز مفید شناخته شده است. بنابراین مصرف آن میانسالان توصیه می‌شود. به علاوه منبع ویتامین های C و بتا کاروتن است و مواد معدنی مانند آهن و کلسیم دارد.

ترخون از دیگر سبزی های معطر سفره سنتی ایرانی است که خصوصیات کمی متفاوتی از بقیه سبزی‌ها دارد. این سبزی گیاهی از خانواده کاسنی و مواد معدنی مانند کلسیم، فسفر، آهن، منیزیم، سدیم و پتاسیم است. این ماده غذایی علاوه بر خصوصیات کلی گیاهان معطر خواب آور، ضد التهاب و آماس و مسکن درد دندان نیز است. خوردن ترخون برای درمان زخم ها و جوش های دهان و دندان نیز مفید شناخته شده است از این رو توصیه می‌شود حتماً آن را در میان اجزای سبزی خوردن‌تان بگنجانید.

منبع: کتاب راز سلامتی

نوشته های مشابه

‫۲ دیدگاه ها

  1. ایده خوبیه خیلی خوب بود هرچند بهتر اینه هر نوع سبزی(مثلا ریحان یا تره) رو جداگانه و کامل تر توضیح بدید در یک مقاله مجزا…… جاگزاری تصاویر هم عالیییی……کارتون از حیث گرافیکی نقص نداشت اما مهمترین مشکل: این نوع خلاصه کردن متن نوعی کپی محسوب میشه نه ترخیص……خلاصه تنها به این معنا نیست که شما از مقاله اصلی بخشیش رو حذف کنید و مابقی رو عینا بیارید…..مخصوصا که حتی ذکر منبع هم نشده

    1. ممنون بابت نظرتون، بله منبع یه کتابی بود که فراموش کردم اسمشو بنویسم، حتما ویرایش میکنم، اما از سایت ها و مقاله های تو اینترنت کپی نکردم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
error: Content is protected !!