1گزیدهعلم و دانش

چرا خون قرمز است؟

علت قرمز بودن خون

به طور کلی، در بدن هر فرد بالغ حدود ۵ تا ۶ لیتر خون موجود است. البته مقدار خون به قد و وزن افراد بستگی دارد. خون به صورت جریانی مداوم در سرخرگ‌ها، سیاهرگ ها و مویرگ ها حرکت می‌کند (در هر شبانه روز ۱۵۰۰ بار از این رگ ها می‌گذرد). خون همه مردان و زنان سراسر جهان سرخ است و این هیچ ارتباطی با رنگ پوست آنها ندارد. اما چرا قرمز؟


برای درک پاسخ این سوال باید ترکیب خون را بشناسیم. خون از سلول های قرمز، سلول های سفید، اجزایی به نام پلاکت و پلاسما تشکیل شده است.
بیش از ۵۰ درصد خون را پلاسما تشکیل می‌دهد. پلاسما مایع غلیظ و زرد رنگی است که ۹۰ درصد آن را آب تشکیل می‌دهد و صد ها ماده دیگر مانند پروتئین ها، هورمون ها، آنتی بادی ها، هیدرات های کربن، چربی ها و املاح نیز در ساختمان آن یافت می‌شود. گلبول های قرمز، گلبول‌های سفید و پلاکت های خون در این ماده شناورند و به کمک آن خود را به بافت های سراسر بدن می‌رسانند.

نوشته های مشابه
پلاسما

در هر قطره بسیار کوچک خون، حدود ۵ میلیون گلبول قرمز وجود دارد. (در ازای هر گلبول سفید ۵۰۰ تا ۷۰۰ گلبول قرمز)
رنگ سرخ خون به خاطر وجود همین سلول های سرخ رنگ است. گلبول های قرمز، سلول های نعلبکی شکلی هستند که اساسا از پروتئین سرخ رنگی به نام هموگلوبین ساخته شده‌اند.

هموگلوبین یا رنگدانه همان عاملی است که به خون امکان میدهد تا اکسیژن لازم را با خود حمل کند و به بافت های بدن برساند. آهن از اجزای اصلی هموگلوبین است. به همین دلیل، درمورد افرادی که دچار کم خونی می‌شوند می‌گویند دچار فقر آهن شده‌اند.

هر گلبول قرمز حدود چهار ماه زنده می‌ماند و سپس در طحال از میان می‌رود. در هر ثانیه، حدود دو میلیون گلبول پیر در کبد و قسمت های دیگر بدن منهدم می‌شود‌. اما گلبول‌های جدیدی در مغز استخوان ساخته می‌شود که جای گلبول های مرده را می‌گیرند.

گلبول های قرمز

خون غذا و اکسیژن را به بافت های بدن می‌رساند، دی اکسید کربن و مواد زائد دیگر را از بافت ها خارج می‌کند، با عفونت ها مقابله می‌کند، بدن را گرم نگه می‌دارد و عناصر شیمیایی خاص را به گونه ای در بافت ها و اندام های مختلف توزیع می‌کند تا همه فعالیت های بدن به طور منظم و در امنیت کامل انجام شوند.

حجم خون کسانی که در ارتفاعات کوهستانی زندگی می‌کنند، دست کم ۲۰ درصد بیشتر از افراد دیگر است. زیرا در ارتفاعات، اکسیژن کمتری وجود دارد.

 

بیشتر بخوانید:

چرا سکسکه می‌کنیم

تا چه مدت میتوانیم بدون غذا زنده بمانیم؟

چرا خمیازه مسری است؟

نوشته های مشابه

‫۲ دیدگاه ها

  1. مطلب خوبی بود و تصاویر مناسبی داشت و منسجم جمع آوری شده بود… فقط
    “گلبول‌های سفید و پلاکت های خون در این شناورند و به کمک آن خود را به بافت های سراسر بدن می‌رسانند.”…..اینجا مخاطب”در این” برام مشخص نشد که منظور اینه که در کجا شناورند؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
error: Content is protected !!