علم و دانشمحیط زیست

دریای مرده کجاست؟

دریای مرده یا بحرالمیت تنها دریا (دریاچه) روی زمین است که هیچ گیاه و جانوری در آن زندگی نمی‌کند و به همین دلیل آن را چنین نامیده‌اند.

نوشته های مشابه

دریای مرده، در واقع دریاچه‌ای نمکی بین اردن و فلسطین اشغالی است که ۸۰ کیلومتر طول و ۵ تا ۱۸ کیلومتر پهنا دارد. عمق دره‌ای که بستر این دریاچه را تشکیل می‌دهد ۹۰۰ متر است اما سطح آب آن از هر دریایی دیگری روی زمین پایین تر است.

خشکی هوا و آفتاب گرم این منطقه سبب می‌شود که روزی ۲ سانتی متر از ارتفاع این دریاچه کم (بخار) شود. البته در زمستان و بهار، کمی به مقدار آب موجود در دریاچه افزوده می شود، اما چون غیر از رود اردن و چند آبراه کوچک دیگر هیچ رودی به آن وارد نمی‌شود، همیشه مقدار آب آن کم و غلظت نمکش بسیار زیاد است.

در واقع، غلظت نمک و دیگر کانی های محلول در دریای مرده آنقدر بالاست که هیچ چیزی در آن غرق نمی‌شود و همه چیز روی سطح آب شناور می‌ماند.

میلیون‌ها سال پیش سطح دریای مرده ۴۲۷ متر بالاتر از موقعیت کنونی بوده است. در آن زمان، جانوران آبزی در این دریا زندگی می‌کردند اما ناگهان نوعی خشکسالی رخ داد، آب دریاچه تبخیر شد و شرایط زیستی آن به صورت کنونی درآمد.
بسته بودن این دریاچه و تبخیر شدید آب سبب می‌شود که مقدار نمک و کانی‌های محلول در آن بی وقفه افزایش یابد.
مقدار نمک این دریاچه از هر دریایی دیگری بیشتر است. چون این املاح حاوی مقادیر زیادی کلرید منیزیم و دیگر مواد سمی هستند، انسان را بیمار می‌کنند. به سبب وجود همین نمک و مواد سمی هیچ موجود زنده ای نمی‌تواند در این دریاچه بماند. حتی ماهی ها و دیگر موجودات آبزی که از طریق رود اردن به این دریاچه راه می‌یابند، به محض رسیدن به بحرالمیت می‌میرند.

نوشته های مشابه

‫۲ دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
error: Content is protected !!