علم و دانشمحیط زیست

کشنده ترین حیوانات جهان را بشناسید

ده گونه از حیوانات کشنده و خطرناک جهان

پشه

نوشته های مشابه

پشه ها قادر به انتقال بسیاری از بیماری های کشنده از جمله مالاریا، ویروس نیل غربی، زیکا، تب دنگی، تب زرد و چیکونگونیا هستند.

از بین بردن محل پرورش حشرات در آب راکد از جمله راهکارهای پیشنهادی برای رفع این مشکل شایع بوده است. با این وجود، ثابت شده است که اجرای یک برنامه موثر پیچیده است. بنیاد گیتس اخیراً برای راه حل متفاوتی تلاش کرده است، استفاده از فناوری ویرایش ژن برای از بین بردن کامل پشه های ناقل مالاریا.

مار

مارها یکی از رایج‌ترین حیواناتی هستند که مردم از آنها می‌ترسند. سازمان بهداشت جهانی تخمین میزند که مارها سالانه ۵٫۴ میلیون نفر را نیش می زنند که ۲٫۷ میلیون نفر از این گزش ها از مارهای سمی است.

 سم مار می تواند باعث کوری، نکروز و مرگ شود. گمان می‌رود هند با حدود نیمی از مارگزیدگی‌ها در جهان هر سال بیشترین تلفات را دارد.

پشه خاکی

پشه خاکی در آفریقا، مدیترانه، خاورمیانه، آمریکای لاتین و آسیا – به ویژه در هند – زندگی می کند. رژیم غذایی آنها عمدتاً از گیاهان تشکیل شده است، اما ماده ها در حین تولید تخم از خون نیز می‌خورند و در این فرآیند انگل لیشمانیوز را منتقل می‌کنند. این انگل به سه شکل است. کشنده ترین آن لیشمانیوز احشایی است که در ۹۵ درصد موارد درمان نمیشود و باعث مرگ می‌شود.

سگ

سگ ها از نسل گرگ ها هستند و مانند گرگ ها گاز می گیرند. سگ ها منبع اصلی مرگ و میر ناشی از هاری در انسان هستند و ۹۹ درصد موارد را تشکیل می‌دهند. آفریقا و آسیا بیشترین مرگ و میر ناشی از گاز گرفتن سگ را به دلیل جمعیت زیاد سگ های ولگرد تجربه می کنند.

مگس تسه تسه

مگس های تسه تسه شبیه مگس های خانگی معمولی هستند، اما نیش این حشرات بسیار کشنده تر است. آنها مانند دیگر پشه ها از خون پستانداران تغذیه می‌کنند و بیماری هایی مانند تریپانوزومیازیس را منتقل می‌کنند که به عنوان “بیماری خواب آفریقایی” نیز شناخته می‌شود. علائم اولیه شامل درد و خارش است. با پیشرفت بیماری، قربانیان دچار سرگیجه و اختلال در چرخه خواب می شوند. در صورت عدم درمان، این وضعیت اغلب کشنده است.

عقرب

اکثر گونه های عقرب در صورتی که شما را نیش بزنند فقط درد و سوزش جزئی ایجاد می کنند. تنها ۵۰ گونه از عقرب ها زهر آنقدر قوی دارند که برای انسان خطرناک باشند.

تمساح

اگرچه اغلب از کوسه ها به عنوان رایج ترین تهدید زیر آب یاد می شود، اما تمساح ها از نظر تاریخی ۱۰۰ برابر مرگبارتر هستند. 

گاز آنها سه و نیم برابر قویتر از گاز شیر است و بسیار فرصت طلب برای کشتن شکار هستند.

تمساح‌های آب شور نسبت به همتایان آب‌های شیرین خود کشنده‌تر هستند و حملات آن‌ها بین اکتبر و مارس که آب گرم‌تر است، شایع‌تر است.

اسب آبی

اسب های آبی پستاندارانی نیمه آبزی در جنوب صحرای آفریقا هستند که تا ۱۶ ساعت از روز خود را غوطه ور در آب می گذرانند. با این حال، آنها غول های ملایمی نیستند؛ اسب آبی نر تا ۳۲ کیلومتر در ساعت و با دندان های ۵۰ سانتی می‌تواند بدود.

شیر نر

هر ساله در جنوب صحرای آفریقا، گردشگران از نزدیک به پادشاه جنگل در زیستگاه طبیعی آن بازدید می کنند. شاید بدون اینکه آنها بدانند، شیرها تقریباً همه چیز را در اطراف خود به عنوان طعمه بالقوه می بینند. در طبیعت، شیرهای پیر یا بیمار اغلب به انسان ها حمله می کنند زیرا آنها را طعمه آسان تری می دانند.

فیل

فیل آفریقایی بزرگترین پستاندار خشکی جهان است. این حیوانات به زمین های زیادی برای علوفه نیاز دارند، اما با ادامه رشد جمعیت انسانی، فیل ها و انسان ها بر سر فضا درگیری دارند. تنها حدود ۲۰ درصد از زیستگاه آنها محافظت شده است و هنگامی که مردم در خارج از آن مناطق با فیل ها روبرو می شوند، نتایج می تواند برای هر دو گونه کشنده باشد.

نوشته های مشابه

‫۲ دیدگاه ها

  1. “از بین بردن محل پرورش حشرات از آب راکد از جمله راهکارهای پیشنهادی برای رفع این مشکل شایع بوده است.” معنی این جمله رو متوجه نمیشم!!! اگه منظور اینه که آب راکد محل پرورش حشرات هست باید قبش در بگذارید نه از

    نیش آنها سه و نیم برابر قویتر از گاز شیر است و بسیار فرصت طلب برای کشتن شکار هستند”…..تمساح نیش نداره گاز میگیره

    “اسب آبی نر تا ۳۲ کیلومتر در ساعت و با نیش های ۵۰ سانتی می‌تواند بدود.” … اسب آبی هم نیش نداره گاز میگیره باید بگذارید دندون

    در مجموع مطلب جذابی بود هرچند جای حیواناتی مثل کوسه، ببر و غیره توش خالی موند اما از نظر نگارشی اگر ترجمه هست نسبت به کارهای قبلیتون سطح پایین تری داشت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
error: Content is protected !!