علم و دانشمحیط زیست

پنگوئن ها: پرندگانی بدون پرواز

حقایقی شگفت انگیز در مورد این پرندگان بدون پرواز

پنگوئن‌ها در اشکال، اندازه‌ها و گونه‌های مختلفی وجود دارند. یکی از رایج ترین تفاوت ها بین پنگوئن ها محل زندگی آنهاست. در حالی که برخی در دمای زیر صفر رشد می‌کنند، برخی دیگر از آفتاب گرم در نزدیکی استوا لذت می‌برند. 

علیرغم این تصور غلط رایج که پنگوئن ها منحصراً پرندگان هوای سرد هستند،‌ در واقع تنها پنج گونه پنگوئن وجود دارد که تا به حال در قطب جنوب حضور داشته اند. آدلی و امپراتور تنها گونه پنگوئنی هستند که تمام وقت در آنجا زندگی می‌کنند.

همچنین پنگوئن‌ها دارای ویژگی‌های مشترک بسیاری هستند، از جمله اینکه، هیچ کدامشان قادر به پرواز نیستند، همگی پر دارند، و همیشه سیاه و سفید هستند. آنها پرندگان دریایی هستند که ۷۵٪ از زمان خود را در آب می‌گذرانند.

برای دانستن حقایق جالبی در مورد این حیوانات خاص، ادامه مطلب را بخوانید.

پنگوئن ها ۶۰ میلیون سال است که وجود دارند

میلیون‌ها سال پیش وقتی دایناسورها روی زمین راه می‌رفتند، اجداد پنگوئن‌ها نیز در آن اطراف بودند. فسیل‌های پنگوئن‌های مربوط به ۶۰ میلیون سال پیش ثابت می‌کنند که این پرندگان بدون پرواز حتی زمانی که دایناسورها از بین رفته‌اند، زنده مانده‌اند. آن اجداد پنگوئن بسیار بزرگتر از آنهایی بودند که امروزه یافت می‌شوند و برخی نزدیک به ۱٫۵ متر قد داشتند.

پنگوئن ها شناگران ماهری هستند

اگرچه پنگوئن ها نمی‌توانند پرواز کنند، اما در حرکت کردن متخصص هستند. در خشکی، آنها به آرامی دست و پا می‌زنند، اما با استفاده از پاها، باله ها و شکل آیرودینامیکی خود با سرعت ۲۴ کیلومتر در ساعت شنا می‌کنند تا از میان آب عبور کنند.

پنگوئن‌ها مسافت‌های طولانی را سورتمه می‌روند!

وقتی پنگوئن‌ها مجبورند مسافت‌های طولانی را از طریق خشکی طی کنند، راه نمی‌روند. در عوض، روی یخ به سمت پایین دراز می‌کشند و با پاهای خود فشار می‌آورند و روی یخ می‌لغزند.

تشکیل گروه ها پنگوئن ها را گرم و از آنها محافظت می‌کنند

بسیاری از گونه‌های پنگوئن‌ها در زیستگاه‌های سرد زندگی می‌کنند و برخی در سخت‌ترین آب‌وهوای سرد می‌مانند. 

این پنگوئن ها برای اینکه گرم بمانند، دور هم جمع می شوند تا کلونی های بزرگی را تشکیل دهند که می تواند شامل میلیون ها پنگوئن باشد. این گروه ها نه تنها باعث گرما می‌شود، بلکه در برابر هر گونه شکارچی بالقوه محافظت می‌کنند.

پنگوئن ها از تخم در می‌آیند

جوجه پنگوئن ها مانند همه پرندگان از تخم بیرون می آیند‌. برخی از گونه های پنگوئن لانه می‌سازند در حالی که برخی دیگر در آب و هوای سرد تخم های خود را در کنار خود نگه داری می‌کنند.

پنگوئن های جوان از خود محافظت می‌کنند

بلافاصله پس از بیرون آمدن بچه پنگوئن ها، پدر و مادر، هر دو آنها را ترک می‌کنند تا غذای بیشتری برای آنها جمع آوری کنند. در طول این مدت، پرندگان جوان برای ایمنی به هم می چسبند و در کنار هم می‌مانند. هنگامی که والدین آنها بر می‌گردند، جوجه های پنگوئن می توانند والدین خود را بر اساس صدای منحصر به فردشان پیدا کنند‌.

کوچکترین گونه پنگوئن “آبی کوچک” نام دارد

پنگوئن آبی کوچک که به خاطر جثه کوچکش شناخته می‌شود، کوچکترین گونه پنگوئن ها است. آنها که تنها ۴۰ سانت قد دارند، در سواحل جنوبی استرالیا، نیوزلند، و شیلی یافت می‌شوند.

پنگوئن ها ظرفیت ریه بالایی دارند

پنگوئن‌ها که می‌توانند تا اعماق اقیانوس غواصی کنند، باید بتوانند نفس خود را برای مدت طولانی نگه دارند. طولانی ترین غواصی ثبت شده توسط پنگوئن ها ۲۲ دقیقه بود.

این حیوانات برای بلعیدن ماهی آفریده شده‌اند

پنگوئن ها، بدون دندان ماهی های زیادی را در روز می بلعند. آنها این کار را با کمک خارهایی در دهانشان که غذای آنها را به سمت گلو هدایت می‌کنند، انجام می‌دهند.

نوشته های مشابه

‫۲ دیدگاه ها

  1. مطلب خیلی خوب و جامعی بود مرحبا…تصاویر هم زیبا و دقیق و همسایز…ممنون
    فقط
    “یکی از رایج ترین تفاوت ها بین پنگوئن ها محل زندگی آنهاست: در حالی که برخی در دمای زیر صفر رشد می‌کنند، برخی دیگر از آفتاب گرم در نزدیکی استوا لذت می‌برند.”
    این علامت زمانی استفاده میشه که بخوایم صحبت یا دیالوگی رو ذکر کنیم یا توضیح اضافه ای رو درباره حمله قبل بدیم..اینجا یک ویرگول ساده کفایت میکنه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
error: Content is protected !!