علم و دانشمحیط زیست

چقدر طول می‌کشد تا زباله ها تجزیه شوند؟

ته سیگار: ۱۸ ماه تا ۱۰ سال

شاید ته سیگار رایج ترین زباله در سیاره زمین باشد. سیگاری ها هر سال حدود ۵٫۵ تریلیون نخ سیگار مصرف می‌کنند و درصد زیادی از آنها را از شیشه ماشین ها بیرون می اندازند یا در خیابان ها می‌ریزند.

فیلترهای سیگار حاوی استات سلولز پلاستیکی هستند که به آرامی تجزیه می‌شوند.

کیسه های پلاستیکی: ۱۰ تا ۱۰۰۰ سال

مصرف کنندگان در سال های اخیر بیشتر از خطرات زیست محیطی ناشی از کیسه های پلاستیکی آگاه شده اند، اما کیسه های پلاستیکی همچنان یکی از رایج ترین آلاینده ها هستند. 

اگرچه کیسه‌های پلاستیکی نازک که دور ریخته می‌شوند در عرض یک دهه تجزیه می‌شوند، برخی از آنها می‌توانند تا ۱۰۰۰ سال دوام بیاورند.

لیوان های پلاستیکی یک‌بار مصرف: ۵۰ سال

لیوان های پلاستیکی سریعتر از اکثر زباله های پلاستیکی تجزیه می شوند. با این حال، می توان انتظار داشت که این لیوان ها نیم قرن دوام بیاورند تا در نهایت تجزیه شوند و دوباره به طبیعت بپیوندند.

دستمال مرطوب: ۱۰۰ سال

دستمال مرطوب برای پاک کردن سریع آرایش، تعویض پوشک نوزادان و تمیز کردن سریع خانه استفاده می‌شوند. مشکل این است که آنها حاوی پلاستیک مبتنی بر پلی استر هستند که عملاً تخریب ناپذیر است. یک قرن طول می کشد تا پس از انداختن آنها در سطل زباله تجزیه شوند.

لاستیک: ۲۰۰۰ سال

دانشمندان تخمین می‌زنند که بازگشت تایرها به طبیعت دو هزار سال طول می کشد. تایرها مملو از فلزات سنگین مانند سرب، روغن‌ها و سایر آلاینده‌هایی هستند که در حین تجزیه، محیط را آلوده می‌کنند. تنها در ایالات متحده سالانه حدود ۲۴۲ میلیون تایر دور ریخته می‌شود و تنها ۷ درصد آن بازیافت می شود.

بطری های پلاستیکی: ۴۵۰ سال

آلودگی بطری های پلاستیکی یک مشکل جهانی است. آنها در محل های دفن زباله، زباله سوزها، اقیانوس ها، پارک ها، خیابان ها و سایر فضاهای عمومی وجود دارند. بطری های پلاستیکی صدها سال طول می‌کشد تا تجزیه شوند.

قوطی های آلومینیومی: ۸۰-۱۰۰ سال

قوطی های آلومینیومی پس از ۸۰ تا ۱۰۰ سال شروع به تجزیه شدن می‌کنند و به طور کلی پس از چندین قرن به طور کامل تجزیه می‌شوند.

بطری های اسپری مو: ۲۰۰ تا ۵۰۰ سال

بطری های آئروسل که حاوی اسپری مو هستند، یک منظره رایج در محل های دفن زباله در سراسر جهان هستند. 

یک عدد بطری اسپری مو می‌تواند در تمام مدت امپراتوری روم دست نخورده باقی بماند.

کارتریج جوهر: ۴۵۰ تا ۱۰۰۰ سال

کارتریج های جوهر چاپگرها یک شمشیر دو لبه هستند. نه تنها قرن ها طول می کشد تا تجزیه شوند، بلکه در حین تجزیه مواد شیمیایی سمی نیز نشت می‌کنند.

شیشه: بیش از ۱ میلیون سال

از آنجایی که شیشه به راحتی می شکند، مردم آن را شکننده تصور می کنند، اما در واقع یکی از بادوام ترین مواد روی زمین است، حداقل از نظر تجزیه. 

بقایایی از ساخت اولین شیشه در مصر در سال ۲۰۰۰ قبل از میلاد هنوز وجود دارد، و کارشناسان این نظریه را دارند که تجزیه کامل بطری شیشه ای، یک میلیون سال یا بیشتر طول می کشد.

نوشته های مشابه

‫۲ دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
error: Content is protected !!