خانواده و کودکسبک زندگی

راههای افزایش حس مسئولیت پذیری در کودک

با بزرگ شدن کودکان، مسئولیت بیشتری باید به آنها سپرده شود. وقتی وظایف اساسی را برای فرزندان خود انجام می دهید، هیچ لطفی به آنها نمی کنید. در حقیقت، کودکان می توانند به درماندگی دچار شوند. درماندگی زمانی است که کودک فاقد استقلال است و نمی تواند وظایف مربوط به سن خود را انجام دهد. برای اینکه کودک شما اعتماد به نفس پیدا کند و مسئولیت پذیرتر شود، این چند نکته را رعایت کنید.

۱- یک لیستی از کارهایی تهیه کنید که فرزند شما باید بتواند به تنهایی انجام دهد، مانند لباس پوشیدن یا جمع کردن اسباب بازی هایش و یا هر کار دیگری متناسب با سنش. با آنها در مورد وظایفی که فکر می کنند می توانند انجام دهند صحبت کنید. اگر مطمئن نیستند، از آنها بخواهید که جلوی شما تمرین کنند. کارهایی را که به نظر نمی رسد برای آن آماده هستند حذف کنید. به خاطر داشته باشید، کودکان وقتی می دانند که از آنها چه انتظاری دارند، عملکرد بهتری دارند.

۲- انتظار کار بدون خطا را نداشته باشید. کودکان هنوز در حال کشف مهارت های حرکتی خود هستند، بنابراین ممکن است برخی اتفاقات ناگوار رخ دهد، مانند ریختن آب میوه زمانی که می خواهند برای خود یک نوشیدنی بریزند. اگر آنها به هم ریختند، سعی کنید از آنها انتقاد نکنید. در عوض، به آرامی روش صحیح انجام کارها را به آنها نشان دهید. توضیح دهید که همه اشتباه می کنند و هیچ کس کامل نیست.

۳- زمان کافی را برایش بگذارید. کودکان در مقایسه با بزرگسالان به زمان بیشتری برای انجام وظایف نیاز دارند. به آنها زمان لازم را بدهید تا از استرس آنها جلوگیری شود. به عنوان مثال، اگر کودک شما ده دقیقه طول بکشد تا صبح لباسهایش را بپوشد، برنامه روزانه خود را زودتر شروع کنید. همانطور که تمرین می کنند، در انجام وظایف خود سریعتر عمل می کنند.

۴- ایجاد یک روال معمول یا روتین روزانه. کودکان برای مدیریت مسئولیت های خود به روتین نیاز دارند. اگر برنامه روزانه آنها دائما در حال تغییر باشد، دچار سردرگمی می شوند. وقتی مجبورند کارهای خاصی را انجام دهند، برای آنها توضیح دهید. به عنوان مثال، می توانید به فرزند خود بگویید که باید اسباب بازی هایش را قبل از آماده شدن برای خواب سرجایش بگذارد. هنگام نزدیک شدن به زمان خواب، به فرزند خود یادآوری کنید که قبل از پوشیدن لباس خواب باید اتاقش را مرتب کند.

۵- تحسین کنید. کودکان دوست دارند به خاطر کارهایی که انجام می دهند تحسین شوند. وقتی کودکتان کاری را به تنهایی انجام می دهد، او را تحسین کنید، به ویژه اگر این کاری باشد که قبلاً برای انجام آن کمک نیاز داشت. حتی می توانید اشتباهاتش را به تحسین تبدیل کنید. به عنوان مثال، اگر فرزند شما پیراهن خود را به پشت پوشید، می توانید تصدیق کنید که او قادر به انتخاب لباس بوده و خودش لباس می پوشد. وقتی کودک شما احساس ناامیدی می کند، او را تشویق کنید.

۶- مشورت یا نظرخواهی از کودک: می توانید از کودک برای انتخاب لباسهایش نظر بخواهید، یا اگر مثلا می خواهید اتاقش را رنگ کنید با او صحبت کنید و مشورت کنید. با نظر خواهی و مشورت با کودک او می فهمد که شما او را بعنوان یک فرد مستقل در نظز می گیرید.

به نظر می رسد انجام کارها برای فرزندان خود به جای اجازه دادن به خودشان برای انجام آنها آسان تر و سریعتر به نظر برسد. با این حال، وقتی به فرزندان این فرصت را می دهید که به تنهایی وظایف خود را انجام دهند، احساس مسئولیت پذیری و استقلال در آنها ایجاد می شود. با افزایش سن، آنها قادر خواهند بود از مهارت های حل مسئله خود برای مقابله با موقعیت های جدید به راحتی استفاده کنند. امیدوارم از خواندن این مطلب لذت برده باشید.

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

  1. خیلی مطلب خوبیه…تصویرتون عالیه فقط قشنگ تر میشه ابتدای هر خط رو به شکل میان تیتر با فونت درشت تر یا رنگ خاص دربیارید ک نوشتار از سادگی و یک شکل بوده خارج بشه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
error: Content is protected !!