دسته بندی نشده

قطع درختان چه ضرر هایی برای طبیعت دارد؟

پوشش گیاهی، مراتع، جنگل‌ها و فضای سبز در هر کشوری جزو سرمایه‌ها و ثروت آن جامعه به حساب می‌آیند و حفاظت از این گنجینه ارزشمند در توسعه و آبادانی کشور نقش مهمی ایفا می‌کند. حفظ آب و خاک، جلوگیری از فرسایش خاک، توسعه مراتع و جنگل‌ها، افزایش منابع آب زیرزمینی، رودخانه‌ها، پارک‌های طبیعی جنگلی، حفظ محیط زیست و… اهمیت زیادی در فرآیند توسعه اقتصادی کشور دارد، تا آنجا که کارشناسان اقتصادی معتقدند این فرآیند نقش موثری در اقتصاد مقاومتی کشور نیز ایفا می‌کند.

نوشته های مشابه

یکی از عوامل آلودگی و تخریب محیط زیست، قطع بی رویه درختان و تخریب جنگل ها و مرتع هاست که نتیجه آن در بیشتر نقاط دنیا به صورت نابودی ذخایر توارثی زمین، اعم از درختان و گیاهان یا جانوران و در پی آن، فوران خشم طبیعت به شکل سیل های ویرانگر، حمله شن های روان و توسعه بیابان ها، خشک سالی های وحشتناک، شیوع انواع آفت ها همچون سنّ و ملخ و موش، بیماری های مضرّ، سرمایه های انسانی جامعه را تهدید می کند.

افزایش گاز های گلخانه ای

در مقیاس جهانی، درختان با ذخیره کربن و برداشت کربن دی اکسید اتمسفر با گرم شدن حاصل از تغییرات اقلیم مبارزه می‌کنند. براساس گزارشی که در ماه اوت به وسیله (IPCC) منتشر شد، در حال حاضر ۱۳ درصد از انتشارات جهانی کربن ناشی از جنگل زدایی بوده و به طور کلی تغییر کاربری زمین مسئول ۲۳ درصد از انتشارات کربنی است.

کاهش بارندگی

با قطع درختان و نابودی جنگل‌ها اقلیم زمین نیز در کوتاه مدت و بلند مدت دچار تغییرات شدید خواهد شد. درختان به عنوان پمپ‌های بیولوژیکی روی چرخه‌های آب نقش دارند؛ آن‌ها آب را از خاک می‌گیرند و با تبدیل آن به بخار، آن را وارد اتمسفر کرده و جنگل‌ها از طریق انجام این کار در تشکیل ابر و بارندگی مشارکت می‌کنند.

تاثیر در زیستگاه های خاکی

درختان از خاک زیر آنها محافظت می کنند؛ بنابراین ، از بین بردن درخت می تواند بر یکپارچگی خاک تأثیر بگذارد. به عنوان مثال کف جنگل های بارانی ، محل زندگی هزاران گیاه و همچنین حشرات ، کرم ها ، خزندگان و دوزیستان و پستانداران کوچک ، به یک سایبان متراکم از شاخه ها و برگ ها تکیه می کنند تا آن را سالم و سالم نگه دارند. سایبان مانع از روان شدن سطح باران می شود تا آب به آرامی روی زمین متخلخل فرو رود. ریشه های درخت همچنین باعث تثبیت خاک و جلوگیری از فرسایش می شوند. در عوض ، یک خاک سالم رشد ریشه و فعالیت میکروبی را تقویت می کند ، که به رشد و بهزیستی درخت کمک می کند. یک عامل اصلی در آسیب به خاک مربوط به ورود به سیستم ناشی از ایجاد جاده است ، کامیون ها و سایر تجهیزات سنگین خاک اسفنجی را فشرده می کنند ، ایجاد فرورفتگی هایی که در آن آب جمع می شود و جریان آب زیرزمینی مختل می شود. سرانجام ، خاک رس از بین می رود و یک لایه نابارور از سنگ ها و رس های سخت را باقی می گذارد.

 

از دست دادن گونه های گیاهی و جانوری

با توجه به آمارهای منتشر شده از موسسه نشنال جئوگرافیک، ۷۰ درصد از گیاهان و حیوانات جهان در جنگل ها زندگی می کنند که تا آینده ای نه چندان دور زیستگاه خود را از دست خواهند داد که منجر به از بین رفتن نسل آنها می شود.

 

نوشته های مشابه

‫۲ دیدگاه ها

  1. “محل زندگی هزاران گیاهان و همچنین حشرات” هزاران گیاهان ترکیب غلطیه دو اسم جمع پشت سر هم نمیان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا
error: Content is protected !!