تاریخعلم و دانش

آرش کمانگیر که بود؟

آرش کمانگیر که بود؟

آرش کمانگیر به عنوان بزرگترین تیرانداز در طول تاریخ ایران شناخته شده می باشد.
بعد از پایان جنگ ایران و توران آرش کمانگیر به عنوان کمان دار ایرانی برگزیده شد و به بالای کوه “اَیریوخَشَنوثه” رفت و تیری به سمت “خَوَنوَقت” پرتاب کرد که مرز بین ایران و توران مشخص شد.

نوشته های مشابه

فرودسی در شاهنامه به نام آرش کمانگیر اشاره کرده است.

داستان پرتاب تیر

داستان اینگونه بوده که در آن زمان افراسیاب تورانی به ایران حمله کرده و شاه ایران را که در آن زمان منوچهر بوده است به مدت دوازده سال محاصره می کند.
سرانجام هر دو ناچار به صلح می شوند، منوچهر پیشنهاد می دهد که یک کماندار ایرانی از بالای کوه تیری را پرتاب کرده و به همان اندازه افراسیاب عقب نشینی کند.

سپس منوچهر فرمان داد تیر ویژه‌ای را فراهم آورند و آرش کمانگیر را فراخواند تا به بالای کوه برود و با تمام قُوا تیری را برای تعیین مرز ایران و توران مشخص کند.

نام این شخصیت تاریخی به فراموشی سپرده شده بود تا اینکه احسان یارشاطر در کتاب داستان های ایران باستان نام آرش کمانگیر را دوباره زنده کرد.

به طور کلی آرش کمانگیر به عنوان نماد امید شناخته شده می باشد و در طول تاریخ از وی به عنوان ناجی ایران از ظلم افراسیاب یاد می شود.

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

  1. انتخاب خیلی عالی ای داشتید اما مطلب خیلی ناقص موند…سرنوشت ارش؟ تیر تا کجا رفت؟ اصابت تیر به درخت گردو…هیچکدوم نیومده

    ضمنا ارش هیچوقت در تاریخ ایران از یاد نرفته که آقای یار شاطر بخوان زنده کنند….هیچکدوم از اسطوره های شاهنامه نیاز به یاداوری نویسنگان معاصر ندارند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
error: Content is protected !!