زندگینامه بزرگانسرگرمی

نیکولا تسلا که بود؟

نیکولا تسلا (زاده ۱۰ ژوئیه ۱۸۵۶ – درگذشته ۷ ژانویه ۱۹۴۳) مخترع، مهندس برق، مهندس مکانیک و دانشمند بود که به دلیل طراحی سیستم نوین برق رسانی بر اساس جریان متناوب شهرت دارد.

اوایل زندگی

نوشته های مشابه

نیکولا تسلا در ۱۰ ژوئیه ۱۸۵۶ در سمیلجان، کرواسی امروزی متولد شد.

تسلا چهارمین فرزند از پنج فرزند بود. او سه خواهر به نام های میلکا، آنجلینا و ماریکا و یک بردار بزرگتر به نام دن داشت. 

علاقه تسلا به اختراع برق توسط مادرش، دوکا ماندیک، که مخترع لوازم خانگی بود، تشدید شد.

پدر تسلا، میلوتین تسلا، کشیش ارتدوکس و نویسنده بود. او برای کشیش شدن پسرش تلاش بسیاری کرد اما علایق نیکولا کاملاً در علوم بود.

تحصیلات

او پس از تحصیل در مقطع دبیرستان کارلستات آلمان، به موسسه پلی تکنیک در گراتس اتریش، دانشگاه پراگ و سپس به بوداپست رفت و مدتی در بورس تلفن مرکزی کار کرد. 

هنگامی که در بوداپست بود، ایده موتور القایی برای اولین بار به ذهنش رسید. اما پس از چندین سال تلاش در ۲۸ سالگی تصمیم گرفت اروپا را ترک کند و به آمریکا برود.

اختراعات

تسلا در طول زندگی حرفه‌ای خود، ایده‌هایی را برای تعدادی از اختراعات مهم – که اکثر آنها به طور رسمی توسط مخترعان دیگر ثبت شده بودند – کشف کرد و توسعه داد از جمله دینامو (ژنراتورهای الکتریکی مشابه باتری‌ها) و موتور القایی. 

او همچنین در کشف فناوری رادار، فناوری اشعه ایکس، کنترل از راه دور و میدان مغناطیسی گردان – پایه و اساس اکثر ماشین آلات AC – پیشگام بود. وی بیشتر به دلیل مشارکت در برق AC و سیم پیچ تسلا مشهور است.

سیستم برق AC

تسلا سیستم الکتریکی با جریان متناوب (AC) را طراحی کرد که به سرعت به سیستم برق برجسته قرن بیستم تبدیل شد و از آن زمان تاکنون استاندارد جهانی باقی مانده است. 

در سال ۱۸۸۷، تسلا بودجه ای برای شرکت جدید تسلا الکتریک خود پیدا کرد و تا پایان سال، با موفقیت چندین اختراع را برای اختراعات مبتنی بر AC ثبت کرد.

نیروگاه برق آبی

در سال ۱۸۹۵، تسلا نیروگاه برق آبی در آبشار نیاگارا طراحی کرد. سال بعد، از آن برای تامین برق شهر بوفالو نیویورک استفاده شد. 

شاهکاری که به شدت در سراسر جهان مورد توجه قرار گرفت و به پیشبرد مسیر برق AC برای تبدیل شدن به سیستم برق جهان کمک کرد.

سیم پیچ تسلا

در اواخر قرن نوزدهم، تسلا کویل تسلا را به ثبت رساند که پایه و اساس فناوری های بی سیم بود و هنوز هم امروزه در فناوری رادیویی مورد استفاده قرار می‌گیرد. 

قلب مدار الکتریکی، سیم پیچ تسلا واسطه القایی است که در بسیاری از آنتن های انتقال رادیوی اولیه استفاده می‌شود. 

سیم پیچ با یک خازن کار می‌کند تا جریان و ولتاژ از یک منبع برق در مدار تشدید کند. خود تسلا از سیم پیچ خود برای مطالعه فلورسانس، اشعه ایکس، رادیو، برق بی سیم و الکترومغناطیس در زمین و جو آن استفاده می‌کرد.

نیکولا تسلا چگونه مرد؟

تسلا فقیر و منزوی، در ۷ ژانویه ۱۹۴۳ در سن ۸۶ سالگی در شهر نیویورک، جایی که نزدیک به ۶۰ سال در آنجا زندگی کرده بود، بر اثر ترومبوز عروق کرونر درگذشت. 

با این حال، اثرات کارهایی که تسلا از خود به جای گذاشته تا به امروز باقی مانده است.

نوشته های مشابه

‫۲ دیدگاه ها

  1. خیلی مطلب خوبی بود و زندگی تسلا رو به طور کامل پوشش می داد…..تصویر اولتون رو هم خیلی دوست داشتم…ممنون فقط در خصوص نگارش اگر مطلبتون از طریق گوگل ترنسلیت ترجمه شده لازمه کمی رو جملات بیشتر تغییر ایجاد بفرمایید بعضیهاشون چندان واضح نیستند

    “اما پس از چندین سال تلاش برای علاقه‌مند شدن به اختراع خود” معنی این جمله واضح نیست
    همچنین این جمله
    تسلا بیشتر به دلیل مشارکت در برق AC و سیم پیچ تسلا مشهور است.”
    “در سال ۱۸۹۵، تسلا آنچه در میان اولین نیروگاه های برق آبی AC در ایالات متحده بود، در آبشار نیاگارا طراحی کرد.”
    و در مورد مرگش هم خاطرم هست برخی شک ایجاد کردند و بعضی میگن اصلا نمرده..البته اطلاعات من خیلی دقیق نیست اما میشد این موضوع رو هم منعکس میکردید جالب تر می شد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
error: Content is protected !!