علم و دانشمحیط زیست

دره مرگ کجاست؟

اسرار دره مرگ

دره مرگ به عنوان گرم‌ترین، خشک‌ترین و پست‌ترین نقطه در نیمکره غربی جهان شناخته میشود،این دره بر خلاف نامش مناظر قابلتوجهی برای کاوش بازدید کنندگان ارائه‌ می دهد. از برفی که روی قله های مرتفع یخ زده است گرفته تا مراتع سرسبز و گل های وحشی پارک ملی دره مرگ در ۲۴اکتبر سال ۱۹۹۴ واقع در ایالت کالیفرنیا و شهر نوادا تاسیس شد.دره مرگ نزدیک به ۱۰۰۰مایل جاده دارد کهدسترسی به مکان های محبوب و دورافتاده پارک را فراهم می کند مناظر بی نظیر و چالش برانگیز این پارک با حیات وحش منحصر به فردی که دارد شمارا شگفت زده میکند.

دریاچه نمک

نوشته های مشابه

حوضچه بدواتر با ۲۸۲ فوت پایین تر از سطح دریا منظره ای سورئال را تشکیل داده که چشم هر بازدید کننده ای را به خود جلب خواهد کرد؛ چیزی که بسیاری از بازدیدکنندگان با لایه ای برف روی زمین اشتباه می‌گیرند، در واقع یک لایه ضخیم نمک در کف دره است .

 اما نمک چگونه به آنجا رسیده است؟

باران و مواد معدنی حل شده از سنگ ها در ارتفاعات پایین تر تخلیه می شوند و اینجا در حوضه بدواتر، پس از طوفان های شدید آب، دریاچه های موقتی را تشکیل می دهد که با تبخیر آب، مواد معدنی متمرکز می شوند تا زمانی که فقط نمک ها باقی بمانند. پس از هزاران سال، این نمک ها اینجا در انتهای دره نشسته اند تا این صحنه وسیع و فریب دهنده را خلق کنند.

 

گرمای باور نکردنی دره مرگ


شما نمی توانید گرما را در دره مرگ شکست دهید . در ماه جولای ۲۰۱۸، این دره گرم ترین روز تاریخ خود را تجربه کرد.این نوع گرما می تواند خطرناک باشد، اما این بدان معنا نیست که شما نمی توانید در تابستان در پارک کاوش کنید. از بازدیدکنندگان خواسته می شود در مناطق پر رفت و آمد پارک بمانند تا در صورت خرابی وسیله نقلیه افراد دیگر کمک کنند. حتماً آماده بیایید،تلفن های همراه اغلب در پارک گیرنده ندارند. سایر نکات برای بازدید ایمن شامل نوشیدن آب فراوان، خوردن تنقلات، محدود کردن فعالیت‌های خارج از سیستم تهویه مطبوع و بازدید از پارک در ارتفاعات بالاتر و خنک‌تر است.

سنگ ها در دره مرگ حرکت می‌کند!


برخی از سنگ ها خود به خود در دره مرگ حرکت می کنند. پیست مسابقه پلایاخانه یکی از ماندگارترین اسرار دره مرگ است. صدها سنگ در کف این بستر خشک پراکنده شده اند که هنگام حرکت ردپایی روی زمین بر جای گذاشته‌اند. برخی از سنگ ها که وزن آنها به ۷۰۰ پوند می رسد، بیش از ۱۵۰۰ فوت را طی کرده اند. سال‌هاست که منبع حرکت آنها مشخص نشده است، اما در سال ۲۰۱۴ محققان رازی را کشف کردند که باعث به حرکت در آمدن سنگ ها میشود؛آن هم این است که وقتی در پلایا سیل می‌آید و شب‌های سرد زمستان، آب را به لایه‌ای از یخ تبدیل میکند که البته  با توجه به گرمای شدید در این مکان  عمر این یخ ها  طولانی نیست و  قبل از اینکه شب به صبح تبدیل شود این تکه های یخ می‌شکنند و سنگ ها به کمک باد در این سطح لغزنده به جلو حرکت می‌کنند که ردپایی را در گل نرم برجای می‌گذارند. اگرچه دانشمندان راز سنگ‌های متحرک را کشف کرده‌اند، اما جذابیت آن همچنان باقیست.

آواز ماسه ها!


اگر از نزدیک گوش کنید، ماسه ها برایتان آواز خواهند خواند اگرچه تپه‌های ماسه‌ای تنها بخش کوچکی از دره مرگ هستند، اما امواج سایه‌دار و منحنی‌های زیبا و برازنده از به یاد ماندنی‌ترین مناظر این پارک هستند. 
 تپه های شنی مسطح Mesquite ساده ترین مکان برای بازدید و تنها مکانی است که اجازه ی سُر خوردن بر روی شن را دارید، تپه های شنی اورکا بسیار بلندتر هستند و گاها بیش از ۶۸۰ فوت ارتفاع میگیرند.
 در بالای تپه های شنی می توانید یکی از عجیب ترین پدیده های کویر را تجربه کنید، که با نام ماسه هایی که آواز میخوانند شناخته می‌شود،هنگامی که شن ها از روی شیب تپه های شنی به پایین می لغزند،صدایی مانند نت باس یک ارگ یا یک هواپیما که از دوردست به سمت شما نزدیک میشود به گوش می رسد،دلیل این اتفاق ناشناخته است، اما به احتمال زیاد ناشی از اصطکاک بین دانه های ماسه و شن می باشد. 
کمتر مکان دیگری بر روی زمین وجود دارد که آوازهای زیبای طبیعت با این صدای بلند بازدیدکنندگان را فرابخواند.

کهکشان زمینی


می توانید از دور یک کهکشان را در پارک ببینید.که اگر شما طرفدار سری فیلم های جنگ ستارگان باشید،قطعا از این مجموعه لذت خواهید برد و میتوانید سوار ماشین خود بشوید و از Artists Drive عبور کنید ، منطقه ای باورنکردنی از تپه های رنگارنگ که دلیل به وجود آمدنش فرسایش خاک و اکسیداسیون رسوبات فلزی طبیعی در کوه ها می باشد که این فرسایش باعث شکل گیری رگه هایی زیبا به رنگ سبز، آبی و بنفش شده است که شبیه پالت رنگارنگ یک هنرمند می باشد. از آنجایی که وسیله نقلیه شما نمی تواند به سرعت سفیه های فضایی فیلم های جنگ ستارگان برسد پس وقت زیادی برای لذت بردن از مناظر زیبا و مکان های دیدنی برایتان فراهم می‌شود. از دیگر فیلم‌ها و برنامه‌های تلویزیونی فیلم‌برداری شده در دره مرگ می‌توان به اسپارتاکوس، منطقه گرگ و میش و تارزان اشاره کرد.

نوشته های مشابه

‫۲ دیدگاه ها

  1. “این نمک ها اینجا در انتهای قاره نشسته اند تا این صحنه وسیع و فریب دهنده را خلق کنند.” فکر کنم منظورتون از قاره احتمالا دره بوده وگرنه بی معنی میشه جمله
    “می توانید از دور یک کهکشان را در پارک ببینید.که اگر شما طرفدار سر فیلم های جنگ ستارگان باشید،قطعا از این مجموعه لذت خواهید برد “…………… اون نقطا اضافه هست بعد در پارک ببینید ..همچنین منظورتون احتمالا سری فیلم های جنگ ستارگان بوده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا
error: Content is protected !!