تکنولوژینظامی

پیدا کردن جهت ها با سایه چوب

چگونه از روی سایه جهت های جغرافیایی را پیدا کنیم؟

به نظر غیر ممکن میاد، ولی ممکنه برای هر کسی پیش بیاد که جایی از زمین خدا مونده باشه و نیاز داشته باشه که جهت های جغرافیایی رو بدونه. ولی یک نکته وجود داره و اونم اینه که آیا همیشه تلفن همراه آنتن داره یا قطب نما همراهمون هست که بتونیم به راحتی این کار رو بکنیم؟ بذارید فرض کنیم که شرایط به این آسونیا هم نیست و هیچ ابزار دقیقی نداریم، حالا باید چه کار کنیم؟ جواب این سوال همون راه حل ساده ولی غیردقیقیه که میخوایم برای شما توضیح بدیم.

چطور با یک چوب صاف نیم متری جهت شمال رو پیدا کنیم؟

اولین قدم اینه که یک تیکه چوب نیم متری و یا حتی بلندتر و البته صاف پیدا کنیم،(دقت کنید که صاف بودن چوب مهمه) البته ضخامت چوب هم مهمه و برای هوای ابری بهتره که ضخامت چوب بیشتر باشه.(شکل چپ)

قدم دوم اینه که چوب رو به طور کاملا صاف در زمین فرو کنید و دقت داشته باشید که کاملا عمود بر زمین باشه، ضمنا اگه زمین ناصافی داره یا گیاه و علف داره سعی کنید که تا حد ممکن صافش کنید.(شکل پایین)

خیلی خوب، تا اینجا رو خوب پیش رفتیم، بریم سراغ ادامه ماجرا:

بعد از اینکه چوب مستقر شد روی نقطه انتهایی اون یک سنگ بذارین و ۲۰ دقیقه صبر کنید تا مکان خورشید در آسمان تغییر کنه، اگه سایه به شکل محسوسی جابجا نشد ۱۰ دقیقه دیگه هم صبر کنید،(یادتون باشه که از اونجایی که جهت حرکت خورشید در آسمان از شرق به غربه پس جهت حرکت سایه عکس این حرکت، یعنی از غرب به شرق خواهد بود و معنیش اینه که اولین مکان سایه غربی ترین حالت و مکان دوم شرقی ترین حالت در بازه زمانیه مد نظره)

حالا کافیه که بین دو تا نقطه بدست آمده یک خط بکشید و طوری روی این دو تا نقطه بایستید که پای راست شما روی سنگ دوم و پای چپ شما روی سنگ اول قرار بگیره. به همین راحتی کار تموم شد، الآن روبروی شما شماله و پشت سرتون جنوب و سمت راستتون شرق و سمت چپتون غربه.

منبع:wikihow.com

نوشته های مشابه

‫۲ دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
error: Content is protected !!