تاریخزندگینامه بزرگانعلم و دانش

داستان اتم

انریکو فرمی که بود؟

انریکو فرمی:


انریکو در ۲۹ سپتامبر ۱۹۰۱ میلادی در شهر رم به دنیا آمد. پدر و مادر فرمی به دلیل مشغلهٔ زیادی که داشتند او را به ییلاق فرستادند و او به مدت سه سال دور از آنها زندگی کرد.
انریکو پس از برگشت همراه با برادر بزرگترش به ساختن مدل موتور الکتریکی و هواپیما پرداختند.برادر فرمی در سن ۱۴ سالگی درگذشت و این ضربهٔ بسیار بزرگی برای او بود.
پس از مدتی با پرسیکو،دوست برادرش آشنا شد و این آشنایی تاثیر عمیقی بر او داشت،به طوری که آنها دوستانی صمیمی برای هم شدند.
در سال ۱۹۱۸ فرمی به پیزا رفت و وارد کالج شد او در سال ۱۹۲۲ به خاطر آزمایش هایی که با پرتو ایکس انجام داد توانست مدرک دکترایش را در فیزیک بگیرد. فرمی مطالعاتش را زیر نظر ماکس برن فیزیکدان معروف در دانشکده گوتینگن آلمان ادامه داد.او در سال ۱۹۲۶،با وجود اینکه ۲۵ سال بیشتر نداشت به استادی دانشگاه انتخاب شد.

نوشته های مشابه

دانشمندان عقیده داشتند که نوترون زمانی آزاد می‌شود که با هسته یک اتم برخورد کند و این برخورد مسیر هسته را تغییر دهد. فرمی بر این عقیده بود که نوترون ها می توانند به درون هسته اتم نفوذ کنند،ولی الکترون به دلیل وزن سبک آن و پروتون به دلیل این که به وسیله هسته دفع می‌شود،قادر به این کار نیستند اما نوترون با وجود این که به بزرگی پروتون است چون بار الکتریکی ندارد دفع نمی شود. انریکو از این خاصیت استفاده کرد و در سال ۱۹۳۴ برای اولین بار اورانیوم را با نوترون بمباران کرد و به این ترتیب تغییری در هسته اتم اورانیوم به وجود آمد که باعث شد اورانیوم به عنصری به نام نپتونیوم تغییر کند. تفاوت این دو عنصر در این است که اورانیوم ۹۲ پروتون و نپتونیوم ۹۳ پروتون دارد، پروتون اضافی بر اثر این است که هسته پس از برخورد نوترون یک الکترون را از دست داده است.

دانشمندان دیگر از نظریه فرمی پیروی کردند و با بمباران اورانیوم با نوترون موفق به شکافتن هسته ای اتم شدند.با شکافتن هسته اتم،عنصر اولیه نابود،ولی مقدار زیادی انرژی آزاد می شود که این همان پیشگویی انیشتین یعنی تبدیل ماده به انرژی و سرآغازی برای پروژه بمب اتمی مانهاتان بود.
در دسامبر ۱۹۳۸ انریکو فرمی برای دریافت جایزه نوبل در فیزیک،به سوئد سفر کرد. در این زمان هیتلر و موسولینی تعهدنامه‌ای را بر ضد یهود امضا کردند و به این ترتیب تظاهرات زیادی بر ضد یهود در رم برپا شد.
وی در دوم دسامبر ۱۹۴۲ موفق به ساختن پیل اتمی شد. فرمی در نوامبر ۱۹۵۴ جایزه‌ای برابر با ۲۵۰۰۰دلار از کمیسیون انرژی اتمی آمریکا دریافت کرد. این جایزه به خاطر همکاری و خدمات ارزنده‌ی او در راه پیشرفت پروژه بمب اتمی بود. ۱۲ روز پس از این مراسم انریکو فرمی در اثر ابتلا به سرطان در شیکاگودرگذشت.

منبع: کتاب زندگینامه مشهورترین دانشمندان و مخترعان

نوشته های مشابه

‫۲ دیدگاه ها

  1. ممنونم خیلی عالی بود….مخصوصا از لحاظ نگارشی متنی سلیس و روان و بسیار قوی تر از کارهای قبلیتون……مرحبا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
error: Content is protected !!