تغذیهسبک زندگی

انواع قهوه

قهوه دارای انواع متفاوتی است؛ اما انواع متنوع این نوشیدنی، همگی حتما دارای یکی از نوشیدنی های پایه‌ی قهوه هستند؛ افزودنی های متنوعی را بنا بر سلیقه میتوان به قهوه اضافه کرد از جمله: شیر، شکر، کاکائو، دارچین، بستنی، آب لیمو، خامه و…

روش های متفاوت دم کردن قهوه

قهوه اسپرسو

کلمه اسپرسو در واقع روش خاصی از دم کردن قهوه گفته می‌شود. این نوع قهوه را باید با قهوه ساز اسپرسو تهیه کرد. به این صورت که اسپرسو با عبور دادن آب (نزدیک به نقطه جوش) با فشار زیاد از میان پودر قهوه تهیه می‌شود. همه انواع قهوه ها را نیز می توان به این صورت تهیه کرد.

قهوه آمریکانو (Americano)

آمریکانو یک جرعه اسپرسو و آب اضافی برای بیشتر کردن آن است. به همین دلیل طعم رقیقی ایجاد می‌شود که بیشتر شبیه قهوه‌ی صاف شده آمریکایی است تا یک جرعه اسپرسو. بدین منظور می‌توان ۶ تا ۸ اونس (۱۷۲ تا ۲۲۰ گرم) آب را به اسپرسو اضافه کرد، که البته مقدار آن به دلخواه متغیر است. این قهوه بدون شیر و به صورت قهوه سیاه سرو می‌شود‌.

قهوه کورتادو / جیبرالتار (Cortado / Gibraltar)

کورتادو یک اسپرسو اسپانیایی است که با شیر جوشیده بریده می‌شود (کورتادو به اسپانیایی به معنی بریدن است). این نوع قهوه نوشیدنی کوچکی است که معمولاً در لیوان ۴ اونسی (۱۱۰ گرمی) سرو می‌شود.

قهوه ترک

برای تهیه قهوه ترک به پودر قهوه، شکر، آب یا شیر نیاز داریم اما برای دم کردن قهوه به قهوه جوش نیاز است. برای تهیه هر فنجان قهوه ۲ قاشق چای خوری سرپر پودر قهوه را با مقدار دلخواهی شکر درون قهوه جوش ریخته و به اندازه هر تعداد فنجان، آب سرد به آن اضافه کنید و با چنگال این مواد را هم بزنید تا خوب مخلوط شود. سپس قهوه جوش را روی حرارت ملایم اجاق گاز قرار داده و صبر می کنیم تا قهوه به آرامی بجوشد، سپس مشاهده خواهید کرد که قهوه شروع به کف کردن می‌کند، کف‌ها را به آرامی داخل فنجان بریزید. هنگامی که قهوه جوش به جوش آمد و کف آن تا دهانه قهوه جوش بالا آمد، قهوه جوش را از روی حرارت برداشته و وقتی جوش آن کم شد، قهوه را به آرامی از کناره های فنجان، داخل فنجان ها بریزید تا کف آن از بین نرود. توجه کنید مدتی که قهوه جوش روی حرارت است، آن را هم نزنید. همچنین هرچه حرارت کمتر باشد، قهوه طعم بهتری خواهد گرفت‌.

قهوه لاته (Latte)

لاته که قهوه‌ای محبوب و مشهور است، یک نوشیدنی اسپرسو ایتالیایی است که از دو بخش شیر جوشیده و یک بخش قهوه تشکیل شده است. ظرفی که برای سرو لاته استفاده می‌شود معمولاً از کاپوچینو بزرگ‌تر است و شیر بیشتری دارد و در فنجان ۷ اونسی (۱۹۸ گرمی) سرو می‌شود. از آنجایی که در تهیه آن فقط شیر جوشانده می‌شود و کف زیادی ندارد سطح مناسبی برای ایجاد طرح های هنری فراهم می‌کند. وجود شیر بیشتر در این نوع قهوه، معنای قهوه با طعم رقیق تر است؛ پس برای افرادی که تازه با طعم قهوه آشنا شده‌اند، مناسب‌تر است.

قهوه ماکیاتو (Macchiato)

ماکیاتو شامل یک جرعه اسپرسو به علاوه مقدار کمی از شیر کف‌دار در روی آن است. این نوشیدنی کوچک، بسیار طعم قوی‌ای دارد؛ زیرا غلیظ ترین طعم اسپرسو را دارد و شیر اضافه شده به آن، از شدت این طعم می‌کاهد. ماکیاتو به معنای طرح دار است و به طرح هایی که روی کف شیر داده می‌شود اطلاق می‌گردد.

کافه اوله (Café au Lait)

این نوشیدنی فرانسوی است که از قهوه‌ی صاف شده‌ی قوی و شیر حرارت داده شده (نه شیر جوشیده یا کف‌دار) درست می‌شود. نسبت قهوه به شیر یک به یک است. «میستو» نام ایتالیایی این نوع قهوه است.

قهوه تلخ 

این قهوه را می‌توان مشابه دیگر قهوه‌ها تهیه کرد. اما این قهوه هیچ ماده افزودنی مثل شیر و شکر و… ندارد به همین دلیل کمی تلخ است.

فلت وایت (Flat white)

فلت وایت یک اسپرسوی استرالیایی است که در انگلستان و آمریکا محبوبیت یافته است. فلت وایت چیزی بین کاپوچینو و لاته است که در لیوان ۶ اونسی (۱۷۰ گرمی) سرو می‌شود. سایز آن تقریبا به اندازه کاپوچینو است؛ ولی شیر آن مانند لاته، کاملاً جوشانده می‌شود.

کلد برو (Cold Brew)

کلد برو به روش دم کردن آیس کافی گفته می‌شود که شامل خیساندن قهوه آسیاب شده در آب به مدت ۸ ساعت است تا طعم کامل آن دربیاید. با این روش عصاره‌ای به دست می‌آید که می‌توان به میزان دلخواه آن آب اضافه کرد.

آیسد کافی (Iced Coffee)

آیس کافی معمولی را می‌توان به دو روش تهیه کرد: قهوه معمولی را بگذارید بماند تا سرد شود یا قهوه داغ را مستقیماً روی یخ بریزید‌. در هر صورت طعم رقیقی درست می‌شود که باعث شده روش‌های جدید دم کردن آیسد کافی اخیراً محبوب و مرسوم شوند.

قهوه فوری

این قهوه به شیوه‌ای متفاوت از قهوه های دیگر تهیه می‌شود. برخی این نوشیدنی را قهوه نمی‌دانند. در واقع این قهوه، پودری است که قابل حل شدن در آب و شیر می‌باشد و نیاز به دم کردن قهوه نیست. به همین دلیل این قهوه، طعمی متفاوت دارد.

منبع: کتاب کافی‌شاپ در خانه

نوشته های مشابه

‫۲ دیدگاه ها

  1. ممنون مطلب خوب، جذاب و گرافیک عالی داشت فقط دو مورد:
    این جمله نقص داره و خودم هم نمیدونم کمبودش کجاس “قهوه را به آرامی از کناره های فنجان، داخل فنجان ها بریزید تا که آن را از بین نرود”
    در این جمله هم نوشتید در تیتر فلت وایت اما در متن نوشتید فلت فایت که دو معنای مجزا داره:
    “فلت فایت یک اسپرسوی استرالیایی است که در انگلستان و آمریکا محبوبیت یافته است.”

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
error: Content is protected !!