تاریخعلم و دانش

اقلیدس که بود؟

پدر هندسه

اقلیدس پدر هندسه جهان…

اقلیدس:

 

اقلیدس از مردم اسکندریه،ریاضیدان و معلم زبان یونانی بود و در مدرسه سلطنتی اسکندریه مصر ریاضیات درس می‌داد. به اقلیدس «پدر هندسه» لقب داده اند. چون او بنیانگذار
هندسه ای به نام هندسه اقلیدسی است.
او تمام قضایایی را که ظاهراً هیچ استفاده‌ای از آنها نمی شد. به صورت قضیه هایی که قابل درک و کامل باشند در آورد و تلاش بسیاری کرد تا با اثبات یک قضیه،آن را به قضیه دیگری ارتباط دهد،بدین ترتیب هر شاگرد ریاضی مجبور می شد برای اثبات مسئله ریاضی تلاش کند.

اقلیدس به ماموران مالیاتی خدمت بزرگی کرد. در عهد باستان به مصر «هدیه نیل» می‌گفتند زیرا شهرت و اعتبار مصر باستان بیشتر به خاطر عظمت و بزرگی رود نیل بود. ولی این رود هر ساله طغیان می‌کرد. البته این طغیان به سود اهالی بود چون رود گل‌آلود نیل که از دورترین کوه‌های آفریقا سرچشمه می‌گرفت تمام کشتزار های مصر را می پوشاند و آنها را برای کشاورزی آماده می کرد. ولی این طغیان،کار ماموران وصول مالیات را سخت می‌کرد چون به این ترتیب حدود زمین های زراعتی از بین می رفت و تعیین محدوده زمین مالکان مشکلات زیادی به بار می آورد.

اگر قرار بود که مالیات ها متناسب با محدوده زمین از مالکان مطالبه شوند،اول باید مساحت زمین مشخص میشد. در این زمان،هندسه که در زبان یونانی به معنی نقشه برداری زمین است به این مشکل اساسی پاسخ داد. مامورین مالیات با هندسه،مساحت زمین هر مالک را حساب می کردند یعنی ابتدا هر زمین را به مثلث های مختلف تقسیم و،بعد مجموع مساحت های مثلث را جمع آوری و اندازه مساحت زمین را می گفتند و مالیات را وصول می کردند.

اقلیدس نتایج کارهای تالس،فیثاغورث و افلاطون را جمع آوری و همه آنها را به دقت مطالعه کرد. وی تعریف های ساده هندسی را که قواعد کلی نامیده می شدند به صورت مجموعه درآورد و همگی آنها را قضیه نامید.

آلبرت انیشتن می‌گوید:
«اگر شخصی در جوانی کتاب اصول اقلیدس را ندیده و نخوانده باشد،نمی‌تواند پژوهشگر باشد».
آبراهام لینکن،رئیس‌جمهور آمریکا در چهل سالگی این کتاب را مطالعه و آن را نه از نظر ریاضی بلکه از دیدگاه حقوقی و اجتماعی به کار بست.

مطالعه رشته های مختلف علمی مانند صوت،نور،کشتیرانی،مکانیک،پزشکی و زیست‌شناسی مستلزم دانش کافی از نظریه‌های اقلیدس است.

منبع: کتاب زندگینامه مشهورترین دانشمندان و مخترعان

اینشتین که بود؟

بقراط کیست؟

ارشمیدس که بود؟

ابوریحان بیرونی

 

 

نوشته های مشابه

‫۲ دیدگاه ها

  1. ممنون انتخاب خوبی بود اما چند مورد:
    “اقلیدس از مردم اسکندریه،ریاضیدان و معلم زبان یونانی بود و در مدرسه سلطنتی اسکندریه مصر ریاضیات درس می‌داد. به اقلیدس «پدر هندسه» لقب داده اند. چون او بنیانگذار
    هندسه ای به نام هندسه اقلیدسی است.”
    در این پاراگراف نیازی به پایین اومدن یک خط بعد بنیانگذار نیست…..انتقال به خط بعدی باید در انتهای جمله باشه نه وسطش

    “او تمام قضایایی را که ظاهراً هیچ استفاده‌ای از آنها نمی شد. به صورت قضیه هایی که قابل درک و کامل باشند در آورد”
    این جمله هم اوردن نقطه بعد نمی شود اشتباهه چون جمله هنوز پایان نگرفته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
error: Content is protected !!