1گزیدهعلم و دانشمحیط زیست

کهن ترین جنگل های جهان

چند نمونه از جنگل هایی با عمر طولانی

تونگاس (آلاسکا):

جنگل ملی تونگاس آلاسکا با مساحتی حدود ۱۷ میلیون هکتار، بزرگترین جنگل ملی آمریکا است. به دلیل اندازه آن، بین ۱۰ تا ۱۲ درصد از کل کربن جذب شده توسط جنگل های ایالات متحده را جذب می کند و همچنین بزرگترین جنگل معتدل باقی مانده در جهان است.

تونگاس علاوه بر بزرگ بودن، قدمت زیادی نیز دارد. این مکان خانه درختانی است که بیش از ۸۰۰ سال سن دارند و یخچال هایی دارد که بقایای آخرین عصر یخبندان هستند. بومیان آلاسکا – یعنی ملت‌های تلینگیت، هایدا و تسیمشیان – بیش از ۱۰۰۰۰ سال است که در این جنگل زندگی می‌کنند.

جنگل بارانی داینتری (استرالیا):


جنگل بارانی Daintree با مساحت ۴۶۳ مایل مربع، بزرگترین بلوک جنگل بارانی استوایی در استرالیا است.قدمت این جنگل باورنکردنی ۱۸۰ میلیون سال تخمین زده می شود که ده ها میلیون سال از جنگل های آمازون قدیمی تر است.
این یک زیستگاه بسیار فعال است و هزاران گونه از جانوران را در خود جای داده است.
حشره ها ۳۰٪ از جانورانی که در این جنگل زندگی میکنند را تشکیل می دهند علاوه برآنها ۱۲۰۰۰ نوع از قورباغه ها،خزنده ها و گونه های کیسه دار نیز در این جنگل وجود دارند.

جنگل بارانی Daintree بخشی از مناطق استوایی مرطوب کویینز لند می باشد که در فهرست میراث جهانی یونسکو قرار دارد.

جنگل تارکین ( استرالیا):


جنگل تارکین بزرگ‌ترین جنگل بارانی معتدل استرالیا و دومین جنگل بزرگ در جهان است. به مدت ۴۰۰۰۰ سال محل زندگی مردم تارکینر (گروه بومیان تاسمانی) بوده .

از آنجایی که درختان کاج Huon بومی تاسمانی هستند، تارکین یک دژ محکم برای آنها است. این نوع از درختان با عمری نزدیک به سه هزار سال یکی از کهنسال ترین گونه های درختی هستند.

یاکوشیما(ژاپن):


یاکوشیما یک جنگل بارانی معتدل است که از مرکز جزیره گرد و کوهستانی یاکوشیما در ژاپن گسترش یافته است. این جنگل باران فراوانی دریافت می کند که باعث می شود سنگ ها با خزه پوشیده شوند و ظاهر سبز زیبایی داشته باشد ترکیب این فضا به همراه فضای مه آلود و جادویی این جنگل منبع الهام بخشی برای انیمیشن «پرنسس مونونوکه» محصول ۱۹۹۷ استودیو گیبلی بود.

از بین تمام گیاهان زیبا در یاکوشیما، چشمگیرترین و محبوب ترین درختان سرو ژاپنی به نام “یاکوسوگی” هستند. اکثر آنها تقریباً ۱۰۰۰ سال قدمت دارند، اما قدیمی ترین آنها تا ۷۰۰۰ سال عمر دارند. این جنگل بارانی در سال ۱۹۹۳ به عنوان میراث جهانی یونسکو به ثبت رسید .

نوشته های مشابه

‫۲ دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
error: Content is protected !!