روانشناسیسبک زندگی

بدبین نباشید

بدبین نباشید

گاهی اوقات اتفاقاتی که در اطرافمان صورت می‌گیرد را هرطور دوست‌داریم برداشت می‌کنیم. فردی که خوش‌بین است سعی می‌کند تمام آن‌ها را خوبی‌ببیند.
البته این برداشت ضربه‌ای به‌او وارد نمی‌کند، اتفاقا به‌نفع اوست. چون وقتی کارهای دوستان و آشنایان را به‌خوبی برداشت ‌کند، رفتار درستی هم با آن‌ها دارد؛ همین باعث می‌شود، طرف مقابل اگر قصد بدی هم داشته باشد، از کارش پشیمان شود.

نوشته های مشابه

البته نمی‌گویم خوش‌بینی بیش از حد خوب است، خیر؛ انسان باید سعی کند در اکثر شرایط واقع‌نگر باشد. ولی خوش‌بین بودن قطعا ضررش کمتر از بد‌بینی است.

نکاتی در این‌باره عرض می‌کنم؛ امیدوارم مفید باشد‌.

برداشت اشتباه نکنید
– همیشه اختلافات از اتفاقات بزرگ به‌وجود نمی‌آیند. گاهی یک برداشت نادرست از کارهای دوستانمان، اقوام، خانواده و . . می‌تواند باعث مشکل شود. ما هیچ‌وقت نمی‌توانیم ذهن افراد را بخوانیم، پس سعی کنید برداشت اشتباهی از کارهای دیگران نداشته باشید‌.

خوبی‌ها را هم در نظر بگیرید
– همیشه که نمی‌شود ما بدی‌های انسان‌ها را ببینیم. هر فرد بدی‌هایی دارد، اما در کنارش خوبی هم دارد. وقتی همیشه عیب‌ها را مدنظر داشته باشیم، نسبت به‌آن فرد بدبین می‌شویم، اما اگر به‌حد تعادل و واقع‌‌نگر باشیم، یعنی هم خوبی‌ها و هم بدی‌ها را ببینیم، نحوه برخوردمان در هر شرایط درست می‌شود و موردی هم به‌وجود نمی‌آید.

زیاد روی رفتار اطرافیان تمرکز نکنید
– نیازی نیست که ما کوچک ترین رفتار افراد را برسی کنیم و با خودمان بگوییم، قصدش چه‌بوده؟
برای چه این‌کار را کرده؟
در این موارد وسواس به‌خرج ندهید. اگر بخواهید به‌کوچک‌ترین کارهای اطرافیان توجه کنید، فقط به‌خودتان ضربه وارد می‌‌کنید. فکر کردن بی‌مورد باعث اختلال می‌شود.

برخورد منطقی داشته باشید
– اگر نتوانستید افکارتان را مدیریت کنید و بد‌بینی را از بین‌ببرید. برخورد منطقی داشته باشید. کاری نکنید که یک عمر بابتش پشیمان شوید. خودتان را کنترل کنید.

پایدار باشید. 

نوشته های مشابه

‫۲ دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
error: Content is protected !!