سبک زندگیسلامت

دکلره کردن مو و آسیب به موهایتان

یکی از روش های رایج برای روشن کردن مو که می تواند هم به شما رنگ مویی زیبا و هم مویی آسیب دیده بدهد دکلره کردن مو می باشد. در این مطلب راجع به دکلره مو و آسیب هایی که می تواند به موهای شما بزند و نیز راهکارهایی برای کاهش این آسیب ها بیان می کنیم.

دکلره چیست؟

رنگ موهای ما از رنگدانه ای به نام ملانین گرفته می شود که در داخل ساقه مو وجود دارد. ساقه مو در یک لایه محافظ از فلس های پروتئینی به نام کوتیکول پوشانده شده است. ماده دکلره این کوتیکول را باز می کند تا رنگدانه ها را بیرون بکشد. پراکسید هیدروژن و آمونیاک رایج ترین مواد دکلره هستند. با دکلره نمودن موها ابتدا رنگدانه های قرمز و سپس آبی از موها بیرون کشیده می شود و برای پایه های بالاتر روشن کردن مو رنگدانه های زرد هم باید خارج شوند و به اصطلاح مو سفید می شود.

چرا دکلره کردن به موهای شما آسیب می رساند؟

اما دکلره فقط روی رنگدانه های مو تاثیر نمی گذارد بلکه اگر مواد دکلره خیلی قوی یا تارهای موهایتان نازک باشد، باعث می شود اسیدهای چرب تارهای مو هم اکسید بشوند که لایه محافظت کننده از رطوبت موهای شما است و موهای شما باصطلاح می سوزد. سفیدکننده های مو توانایی ایجاد اختلال در پوسته کوتیکول را دارد بنابراین دیگر نمی توانند بسته بمانند (به همین دلیل حجم موهای آسیب دیده سفید کننده اغلب بیشتر از موهای طبیعی است) بنابراین رطوبت از قسمتهای داخلی ساقه مو خارج می شود وموها خشک و مستعد شکستن می شوند.

بطور خلاصه آسیب های ناشی از دکلره کردن شامل موارد زیر است:

– خشک شدن مو
– شکنندگی مو
– کشسانی شدن مو
– شکسته شدن یا خرد شدن مو
– کدر شدن مو

موهای دکلره شده نیز متخلخل تر هستند و بنابراین در برابر سایر خطرات شیمیایی و غیر شیمیایی آسیب پذیرتر هستند. این موارد شامل همه چیز از حالت دادن به گرما با سشوار و اتو  تا تأثیرات آفتاب ، باران و باد است. هر بار که این فرایند دکلره کردن انجام می شود این آسیب ها تشدید می شود. 

راهکارهای کاهش آسیب موها بر اثر دکلره:

بهتر است بدانید که دکلره کردن بدون آسیب به موها در واقع امکانپذیر نیست. اما می توانید با مراجعه به آرایشگران مجرب که مواد مرغوب و همچنین از تقویت کننده هایی داخل مواد دکلره استفاده می کنند این آسیب ها را به حداقل برسانید. البته که بخاطر بالا بودن هزینه های اینکار ممکن است افراد سراغ کسانی بروند که از مواد بی کیفیت و ارزان استفاده می کنند که نتیجه ای جز سوختگی مو ندارد. بعد از دکلره کردن حتما از ماسک موهای با کیفیت و شامپوهای بدون سولفات استفاده کنید و سشوار کشیدن و اتو کردن موها را به حداقل برسانید. می توانید از روغن های گیاهی مانند روغن کرچک و نارگیل هم برای مرطوب نگه داشتن موهایتان استفاده کنید.

اگر موهایی نازک و خشک دارید بهتر است از رنگ کردن استفاده کنید و سراغ روشن کردن موهایتان با دکلره نروید تا مجبور نشوید بخاطر آسیب به موها آن را کوتاه کنید.

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا
error: Content is protected !!