علم و دانشمحیط زیست

پاسخ به پنج سوال درباره آب

آب چیست؟

نوشته های مشابه

آب یک ترکیب شیمیایی معدنی است که به وفور در زمین یافت می‌شود. هر مولکول آب از دو اتم هیدروژن و یک اتم اکسیژن تشکیل شده است.
آب خالص بی بو، بی مزه و تقریبا بی رنگ است که به شکل های مایع، یخ و بخار آب وجود دارد.
در اکوسیستم ها، در رودخانه ها، دریاچه ها، مخازن، اقیانوس ها و سفره های زیرزمینی آب به صورت مایع و در جو زمین به صورت بخار و در مناطق سردتر، به صورت برف، صفحات یخ، کوه های یخ و یخچال ها وجود دارد.

چرا آب مهم است؟

آب یک عنصر ضروری برای وجود حیات است. به عملکردهای متعدد بدن انسان و سایر موجودات زنده ، مانند هیدراتاسیون، تنظیم دما، تحویل مواد مغذی و هضم کمک می‌کند.
آب همچنین برای نیازهای روزمره خانگی مانند نوشیدن، پخت و پز و حمام ضروری است. بخش کشاورزی نیز از مقادیر زیادی آب در کشت محصولات زراعی و تولید مواد غذایی استفاده می‌کند. همچنین صنایع برای فرآیندهای تولید، تمیز کردن، خنک کردن و سایر کاربردها به آب نیاز دارند.

بزرگترین تهدید برای آب آشامیدنی پاک چیست؟

آلودگی آب های سطحی و منابع آب زیرزمینی یکی از بزرگترین تهدیدها برای آب آشامیدنی پاک است. فعالیت های انسانی و تغییرات طبیعی این منابع حیاتی را به طرق مختلف در نقاط مختلف جهان آلوده می‌کنند.
توده های آبی توسط پساب های صنعتی، تخلیه شهری و مواد شیمیایی، آلوده می‌شوند. رویدادهای طبیعی مانند رواناب های بارندگی، آتشفشان ها و زلزله می‌توانند مواد نامطلوبی را به منابع آب اضافه کنند. همه این‌ها با هم بر کیفیت آب تأثیر منفی می‌گذارند و بار روی کارخانه‌های تصفیه آب را افزایش می‌دهند.

تغییرات آب و هوایی چگونه بر منابع آب جهان تأثیر می‌گذارد؟

چرخه آب و تغییرات آب و هوایی ارتباط نزدیکی با هم دارند. یک اثر قابل توجه تغییرات آب و هوا بر منابع آب، تغییر در الگوهای بارندگی منطقه ای، فراوانی و شدت آن است.
سیل به دلیل بارندگی های شدید برخی از مناطق را مرطوب تر می‌کند در حالی که خشکسالی باعث خشک تر شدن برخی مناطق می‌شود.
این رویدادها به شدت بر منابع آب جهانی، جریان فصلی آنها و کیفیت و در دسترس بودن کلی آنها تأثیر می گذارد.

در آینده تصفیه آب چگونه است؟

تکنیک های تصفیه آب شیرین مانند غربالگری، انعقاد، لخته سازی، فیلتراسیون و گندزدایی مدت زیادی است که در کارخانه های تصفیه آب معمولی استفاده می‌شود.
برای تغییر نکردن کیفیت آب، شرکت های آب و برق در حال کاوش و اجرای فن آوری های تصفیه پیشرفته تر هستند. علاوه بر این، اقیانوس ها به عنوان منابع جایگزین آب آشامیدنی شناخته می‌شوند و تکنیک های نمک زدایی در حال افزایش است.
به طور کلی، انتظار می‌رود که استفاده از فناوری‌های تصفیه آب مانند میکروفیلتراسیون، اولترافیلتراسیون، نانوفیلتراسیون، اسمز معکوس، اکسیداسیون فرابنفش، الکترودیالیز و تقطیر غشایی در دهه‌های آینده افزایش یابد.

نوشته های مشابه

‫۲ دیدگاه ها

  1. ایراد املایی “آب یک عنصر ضروری رای وجود حیات است.”

    در مجموع مطلب خوبی بود و تصاویر هم هم سایز و مناسب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
error: Content is protected !!