علم و دانش

گیاهان گوشتخوار چطور شکار می‌کنند؟

تاکنون حدود ۵۰۰ گونه گیاه شناسایی شده است که از حشرات و دیگر جانوران کوچک تغذیه می‌کنند. گیاهان گوشتخوار اشکال، اندازه و رنگ های متفاوتی دارند. طول بعضی از آنها حدود چند میلی‌متر و اندازه بعضی از آنها حدود ۵۰ سانتی متر است.

اغلب گیاهان گوشتخوار در زمین های اسیدی و باتلاقی زندگی می‌کنند که نیتروژن کمتری دارند. و چون نیتروژن برای گیاهان بسیار ضروری است، احتمالا آنها به گوشتخواری روی آورده اند تا از این طریق نیاز خود را برآورده کنند. 

وقتی گیاهی گوشت‌خوار حشره ای را به دام می‌اندازد، باکتری ها و آنزیم های موجود در بدنش دست به کار می‌شوند و شکار را چنان نرم و تجزیه می‌کنند که گیاه می‌تواند عناصر با ارزش آن را هضم کند و قسمت های سخت بدن شکار را دور بریزد. 

البته گیاهان گوشتخوار از دوری شکار نمی‌میرند و همین‌طور از زیاده‌روی در حشره خواری نیز آسیب نمی‌بینند. حتی مشاهده شده است که نوعی گیاه حشره خوار به نام «گیاه پارچ» در دو هفته ۷۳ سوسک حمام را شکار کرده و بلعیده است!

گیاه پارچ

بعضی از گیاهان گوشتخوار با تارهای مو مانند و ماده چسبناکی که روی برگ هایشان دارند، شکار را به دام می‌اندازند. انواع «شبنم خورشیدی» و «چسب برگ» ها از این گونه گیاهان حشره خوارند.

روی برگ های این گیاه (شبنم خورشیدی) شاخک های ظریفی وجود دارد که در انتها برآمده شده اند و زیر نور آفتاب مانند شبنم به نظر می آیند. همین ظاهر فریبنده است که حشرات را به سوی گیاه می‌کشد و به دام می‌اندازد. وقتی حشره روی این برگ می‌نشیند، پاهایش به ماده چسبناک برگ می‌چسبند و دیگر نمی‌تواند از مهلکه بگریزد. 

شاخک ها نیز فوری دور حشره می‌پیچند و آن را به مرکز برگ می‌برند. حشره در شهد گل آغشته می‌شود و چند روز طول می‌کشد تا گیاه آن راه هضم کند‌. بعد از هضم حشره، دوباره برگ باز می‌شود و با شبنم های فریبنده اش حشرات دیگر را به سوی خود می‌کشد.

شبنم خورشیدی

بعضی گیاهان حشره خوار نیز به شیوه ای دیگر شکار می‌کنند. برای مثال «دام ونوس» گیاهی است که برگی دو قسمتی دارد. دو نیمه این برگ ها مانند لنگه های در روی یکدیگر بسته می‌شوند. داخل هر نیمه برگ نیز سه تار بسیار حساس وجود دارد که با کمترین تماس تحریک می‌شوند.

با این واکنش، فوری دو نیمه برگ بسته می‌شود و گیاه حشره ای را که به دام افتاده است تجزیه می‌کند. درمورد دام ونوس نیز ده روز طول می‌کشد تا شکار کاملا هضم و ناپدید شود. بعد از این مدت، برگ ها دوباره باز می‌شوند و منتظر شکار بعدی می‌مانند.

دام ونوس

نوشته های مشابه

‫۲ دیدگاه ها

  1. البته گیاهان گوشتخوار از دوری شکار نمی‌میرند و همین‌طور از زیاده‌روی در حشره خواری نیز آسیب نمی‌بینند.”…از دوری شکار نمی میرند واژه نا مانوسی بود منظورش رو نفهمیدم درست…شاید منظورتون اینه که از شکار کم نمی میرند…ولی در مجموع خیلی خوب بود مخصوصا نسبت به دو مطلب دیگه امشبتون….تصاویر هم عالی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا
error: Content is protected !!