تغذیهسبک زندگیسلامت

چند دلیل برای خوردن روزانه گوجه فرنگی

خواص گوجه فرنگی

گوجه فرنگی با ترکیبی به نام لیکوپن مرتبط است که فواید بی شماری برای سلامتی شما دارد.هر سبزی یا میوه‌ی  قرمز حاوی کمی لیکوپن است . در واقع لیکوپن ماده ای است که به میوه یا سبزی ها رنگ قرمز را میدهد،گوجه فرنگی  نسبت به سایر سبزیجات دیگر لیکوپن بیشتری دارد.یک  گوجه فرنگی متوسط حاوی ۲ تا ۳ گرم  لیکوپن است.

گوجه فرنگی می تواند از پوست شما محافظت کند

طبق  مطالعات انجام شده ، گوجه فرنگی ممکن است به محافظت در برابر اشعه های مضر UV و کاهش خطر آفتاب سوختگی کمک کند. محققان معتقدند که این به دلیل غلظت بالای کاروتنوئیدها است که جزء لیکوپن می باشد، اما گوجه فرنگی به تنهایی کار ضد آفتاب را انجام نمی دهد همچنین گوجه فرنگی حاوی خواص ضد پیری است.

گوجه فرنگی برای قلب شما مفید است

لیکوپن یک  آنتی اکسیدان است که می تواند از سلول های بدن شما در برابر اکسیداسیون محافظت کند. برخی از مطالعات نشان می دهد که افرادی که لیکوپن مصرف می کنند کمتر در معرض خطر ابتلا به بیماری های قلبی، دیابت و سکته هستند. همچنین لیکوپن ممکن است در کاهش سطح کلسترول “بد” و فشار خون شما نقش داشته باشد. در نتیجه، احتمال  بیماری قلبی شما نیز ممکن است کاهش یابد، به علاوه گوجه فرنگی منبع غنی از سایر ویتامین ها و مواد مغذی مانند ویتامین های B، E و فلاونوئیدها میباشد که ممکن است سلامت قلب شما را بهبود بخشد.

تقویت بینایی

به غیر از لیکوپن، گوجه فرنگی حاوی چند ماده مغذی دیگر مانند لوتئین و بتاکاروتن است که همگی برای چشمهای شما مفید هستند. تحقیقات نشان می دهد که این مواد مغذی از چشم ها در برابر بیماری هایی مانند آب مروارید محافظت می کنند و در عین حال سلامت کلی بینایی شما را تقویت میکند.گوجه فرنگی همچنین حاوی موادی به  ویژه زآگزانتین و لوتئین است که برای محافظت از بینایی شما در برابر نور آبی ساطع شده از دستگاه های دیجیتال مانند گوشی های هوشمند مفید است. آنها همچنین ممکن است در کاهش سردردهای ناشی از خستگی چشم نقش داشته باشند.

گوجه‌فرنگی می تواند سیستم ایمنی بدن شما را تقویت کند

با تامین لیکوپن بدن خود، که به عنوان یک  آنتی اکسیدان عمل می کند ، می توانید مولکول هایی به نام رادیکال های آزاد را که می توانند به سلول های شما آسیب رسانده و سیستم ایمنی بدن شما را تضعیف کنند، کاهش دهید. به همین دلیل است که غذاهای غنی از این ماده مانند گوجه فرنگی ممکن است خطر ابتلا به  سرطان ریه، پروستات و معده را به حداقل برسانید.

گوجه فرنگی می تواند استخوان های شما را تقویت کند

گوجه فرنگی می تواند سلامت استخوان های شما را تقویت کند. آنها منبع خوبی از تقویت کننده های استخوان مانند  ویتامین K و کلسیم هستند که نه تنها می توانند استخوان های شما را در فرم خوبی نگه دارند، بلکه به ترمیم بافت استخوانی نیز کمک می کنند. 

ممکن است خلق و خوی شما را تقویت کنند

بیشتر غذاهای سالم، از جمله گوجه فرنگی سرشار از مواد معدنی مانند  مس، روی و منگنز هستند.این مواد معدنی علاوه بر فواید بسیاری که برای سلامتی دارند روی عملکرد مغز و خلق و خوی شما نیز تأثیر مثبت دارند بنابراین، اگر احساس بی حالی  دارید یا خسته هستید، می توانید روی مواد معدنی برای تقویت خلق و خوی خود حساب کنید. 

موهایتان را تقویت میکند

برخی شواهد نشان می دهد که مصرف تنها ۴ تا ۵ گوجه فرنگی در روز می تواند موهای شما را سالم نگه دارد. این  گوجه فرنگی سرشار از  ویتامین A است که می تواند موهای شما را قوی‌تر و درخشان کند. متأسفانه، گوجه فرنگی قدرتی  برای حجیم تر کردن موهای نازک ندارد، اما می تواند وضعیت موهای موجود شما را بهبود بخشد.

برای ریه های شما مفید هستند

خواص آنتی اکسیدانی لیکوپن می تواند به کنترل سطح رادیکال های آزاد کمک کند و از بدن شما در برابر مشکلات تنفسی محافظت کند. گوجه فرنگی حاوی بتاکاروتن است که برای بهبود عملکرد ریه شناخته شده است همچنین از پیری زودرس‌ ریه نیز جلوگیری میکند.طبق تحقیقات انجام شده گوجه فرنگی ممکن است آسیب ریه ناشی از سیگار را بازگرداند.

منبع:bright side

نوشته های مشابه

‫۲ دیدگاه ها

  1. “همچنین از پیری زودرس نیز ریه جلوگیری میکند.”…….جای ریه و نیز باید عوض بشه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا
error: Content is protected !!