ادب و فرهنگسبک زندگی

کلمات دو تلفظی

شاید شما هم در محاورات روزانه ی خود با این سوال رو به رو شده اید که شکل صحیح این کلمه ای که می گویم کدام است؟ خورش قیمه صحیح است یا خورشت قیمه؟ بگویم بالش پر یا بالشت پر؟ پلو با چلو چه فرقی دارد؟ کدام شکل آن ها صحیح است؟ اگر دغدغه مندید که شکل صحیح این واژه ها را در نگارش و گفت و گو های خود به کار ببرید، مطالعه ی متن زیر تا حدی می تواند در این زمینه به شما کمک نماید. 

خورش یا خورشت؟

خورش از بن مضارع خور+ -ِ ش تشکیل شده است. خور به معنای خوردن. اما در بین مردم با نام خورشت هم شهرت دارد.

خورش به ترکیبی آبکی ازغذاها گفته می شود که در آن سبزیجات خورد شده آب پز یا حبوبات آب پز شده همراه با گوشت پخته و مقداری آب سرو می شود.

در گذشته همراه با نان چیزی می خوردند و به آن می گفتند نان و خورش، در گذر زمان خورش را با پلو میل می کنند.

یکی نان و خورش جز پیازی نداشت

چو دیگر کسان برگ و سازی نداشت

سعدی (بوستان)

همان طور که در بیت بالا از سعدی خورش بدون ت نوشته شده است، در واقع شکل صحیح کلمه نیز همان است اما به علت به کارگیری زیاد این کلمه با ت و به صورت خورشت، استفاده از هر دو شکل کلمه صحیح است؛ هرچند که استفاده از خورش بر خورشت ارجحیت دارد.

بالش یا بالشت؟

هر دو شکل بالش و بالشت صحیح است. عده ای معتقدند بالش صحیح است اما عده ای هم خلاف این عقیده، بالشت را صحیح می دانند. در بررسی ابیاتی از شعرای مختلف، مشاهده شده که هر دو شکل کلمه استفاده شده است.

رگ را سر نیش یاد نارم

چون بالش پرنیان ببینم

خاقانی

با سر بیدولتان دولت نگردد جفت اگر

از پر و بال هما سازم پر بالشت را

سنایی

چلو یا پلو؟

چلو همان برنج آبکش شده است که چیزی به آن اضافه نمی شود و همراه با انواع خورش و … میل می شود.

پلو همان برنج است که همراه با مواد مختلف ترکیب شده و سرو می شود. مثل لوبیا پلو، مرصع پلو، شوید پلو، عدس پلو، استانبولی پلو، قابلی و…

جیگر یا جگر؟

برای کلمه ی جگر معانی مختلف و زیادی همچون ریه، کبد، شش، عزیز، نازنین، دلاوری، شجاعت و … ذکر شده است. صحیح کلمه نیز همین است؛ اما در محاوره اغلب افراد از کلمه ی جیگر استفاده می کنند.

جیگر نام الاغ عروسکی و از شخصیت های مجموعه کلاه قرمزی است.

نوشته های مشابه

‫۴ دیدگاه ها

  1. ایده خیلی قشنگیه معرفی شکل درست کلمات فقط وقتی تیترتون خورش یا خورشت هست به بالشتت و پلو و غیره ظلم میشه…کمی سخته انتخاب تیتر مناسب برای این مطلب ولی باز هم بهتره تیتر جمعی باشه شاید کسی مشتاق دونستن شکل درست بالش یا بالشت هست و خب در ابتدا نمیفهمه در این مطلب دربارش توضیححاتی اورده شده…..ممنونم

    1. سلام ممنونم بله خودم هم دنبال یک تیتر جذاب و جامع بودم اما چیزی به ذهنم نرسید. اگر شما عنوان جالبی دارید ممنون میشم راهنمایی بفرمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا
error: Content is protected !!