دسته بندی نشده

صنایع دستی قم

شهر قم یکی از شهرهای محبوب ایران است که در کنار جاذبه های مذهبی و تاریخی خود دارای موقعیت جغرافیایی بسیار خوبی است. این شهر از کلان شهرهای ایران است که در نزدیکی تهران واقع شده است.
صنایع دستی استان قم مانند سایر مناطق کشور از پیشینه و قدمت دیرینه ای برخوردار است و همچنین یکی از جاذبه‌های گردشگری است که دارای بازار پررونقی می باشد.

سوهان

نوشته های مشابه

سوهان معروف‌ترین سوغات قم است. هر چند در تمام شهرهای ایران می‌توان از قنادی‌ها سوهان خرید؛ اما اگر به دنبال بهترین و باکیفیت‌ترین  سوهان هستید باید آن را در قم جستجو کنید.
سوهان قم در انواع گزی، عسلی، کنجدی،سنتی، لقمه‌ای، حلوایی، بادامی، آجیلی، کره‌ای و سوهان گل تولید می‌شود. سوهان گل قدیمی‌ترین نوع سوهان است که معمولا به روش سنتی و فشردن سوهان به شکل گرد تهیه می‌شود.

قالی بافی

قالی‌های دستبافت قم یکی از مشهورترین صنایع دستی این استان به حساب می‌آید. فرش و قالی قم از نظر رنگ، نوع بافت، پرز و الیاف نمای کلی از فرش ایران را نشان می‌دهد و ترکیبی از تمام سبک‌های ایران است. همچنین جنس آن‌ها بیشتر از ابریشم، پشم و کرک است و از نظر جنس به گل ابریشم و چله ابریشم معروف اند.

کاشی کاری

کاشی‌کاری از صنایع دستی پر رونق قم است. شما می‌توانید با بازدید از مکان‌های تاریخی شهر، زیبایی این هنر را از نزدیک ببینید. کاشی‌کاران با دقت و حوصله‌ زیاد آثاری ماندگار را به‌‌وجود می‌آورند و نقوشی خیره‌کننده‌ را برای آیندگان به یادگار می‌گذارند. در این صنعت کاشی‌ها با حرارت بالای هزار درجه سانتی‌گراد پخته می‌شوند و رنگ‌هایی مثل طلایی، فیروزه‌ای، قهوه‌ای، زرد، قرمز، سفید، سیاه، حنایی و لاجوردی دارند.

خرمهره

‌خرمهره یکی از معروف‌ترین صنایع دستی قم به حساب می‌آید که ساخت آن به پنج هزار سال قبل باز می‌گردد. خرمهره سنگ‌ آبی رنگ یا فیروزه‌ای است که بیشترین کاربرد آن به اعتقاد مردم قم برای دفع چشم زخم است.

سفالگری

وجود خاک مرغوب در استان قم باعث رونق حرفه سفالگری در این شهر گشته است. از گل رس و یا گل حاصل از سنگ های کائولن و کوارتز، انواع ظروف سفالی ساخته می شود و سپس با کنده کاری، نقاشی و یا نقوش برجسته بر روی آنها زیبایی خاصی را روی کار ایجاد میکنند و پوششی لعابی به آن میدهند.

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

  1. ممنون بسیار عالی بود البته اینکه سوهان رو جزو صنایع دستی بدونم جای ایراد هست و سوغات محسوب میشه تا صنایع دستی…تصاویر هم عالی بودند فقط تصویر اخری سایز بقیه نیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
error: Content is protected !!