سبک زندگیسلامتعلم و دانش

ایدز چیست؟

 

بیماری ایدز

بیماری ایدز (AIDS)، ویروسی است که به سلول‌های سیستم ایمنی بدن آسیب می‌رساند و توانایی آنها را در مقابله با عفونت‌ها و بیماری‌ها تضعیف می‌کند. اچ آی وی یا سندرم نقص ایمنی اکتسابی، نامی است برای توصیف تعدادی از عفونت‌ها و بیماری‌های بالقوه که تهدید کننده زندگی فرد هستند. ویروس HIV می‌تواند از فردی به فرد دیگری قابل انتقال باشد. در حال حاضر درمانی برای بیماری ایدز وجود ندارد، اما درمان‌های دارویی بسیار مؤثری وجود دارد که اکثر مبتلایان به این ویروس را قادر می‌سازد تا زندگی طولانی مدت و سالمی داشته باشند.

ویروس نقص سیستم ایمنی بدن (HIV) با از بین بردن لنفوسیت‌های سلول T CD4 که نوعی از گلبولهای سفید هستند، سیستم دفاعی بدن را تضعیف می‌کند. سلول‌های T معمولاً به محافظت بدن در برابر حملات باکتری‌ها، ویروس‌ها و سایر میکروب‌ها کمک می‌کنند. وقتی HIV سلول‌های CD4 را از بین می‌برد، بدن در برابر انواع مختلف عفونت‌ها آسیب پذیر می‌شود. این عفونت‌ها «فرصت طلب» نامیده می‌شوند، زیرا معمولاً تنها در صورت ضعیف بودن سیستم دفاعی بدن، این فرصت را دارند که به بدن حمله کنند. عفونت HIV همچنین خطر ابتلا به برخی سرطان‌ها، بیماری‌های مغز و اعصاب، زوال بدن و حتی امکان مرگ را نیز افزایش می‌دهد.

پیشرفت بیماری ایدز

در صورتیکه فرد مبتلا به عفونت HIV تحت هیچگونه درمانی قرار نگیره روند پیشروی بیماری در فرد حدود ۱۰ سال طول میکشه. در طول این مدت، سیستم ایمنی بدن فرد به شدت آسیب می بینه و در نتیجه بدن فرد مستعد ابتلا به عفونت هایی مختلف میشه. عفونت هایی که معمولا برای یک فرد با سیستم ایمنی سالم مشکلی ایجاد نمی کنه اما برای فرد مبتلا به ویروس اچ.آی.وی میتونه خیلی دردسر ساز بشه.

راه های انتقال

۱_دوران بارداری، زایمان ، شیردهی

مادر آلوده می‌تواند ویروس را در هر سه دوران بارداری، زایمان و شیردهی به جنین و نوزاد انتقال دهد. مصرف داروهای ضد HIV احتمال این انتقال را به شدت کاهش می‌دهد.

۲_سوزن و یا سرنگ آلوده

 هر جسم برنده و نوک تیزی که آغشته به خون آلوده به ویروس HIV هستند در صورتی که موجب ایجاد خراش یا بریدگی در بدن فرد سالم شود، میتوانند سبب انتقال بیماری شوند لذا اعمالی مانند خالکوبی ، حجامت ، سوراخ کردن گوش ،‌ختنه ، اعمال جراحی و خدمات دندانپزشکی اگر با وسائل غیر استریل وآلوده بخون انجام شود از راههای انتقال بیماری میتواند باشد.

۳_تماس جنسی

 یکی دیگر از مایعات بدن که موجب انتقال ویروس HIV می‌شود، ترشحات جنسی است. ترشحات جنسی حاوی تعداد زیادی گلبول سفید است. بنابراین ترشحات جنسی در فردی که آلوده به ویروس HIV است، می‌تواند بیماری را انتقال دهد.
اگر ترشحات از فرد آلوده وارد مخاط تناسلی فرد سالم شود، می‌تواند باعث انتقال ویروس شود.

علائم بیماری

. سردرد

.تب

.خستگی دائم

.درد مفاصل و ماهیچه ها

.جوش های قرمز رنگ و بدون خارش

.گلودرد

. کاهش وزن

.اسهال

. زخم های دردناک در دهان

. تورم گره های لنفاوی

 

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

  1. “در صورتیکه فرد مبتلا به عفونت HIV تحت هیچگونه درمانی قرار نگیره روند پیشروی بیماری در فرد حدود ۱۰ سال طول میکشه. در طول این مدت، سیستم ایمنی بدن فرد به شدت آسیب می بینه و در نتیجه بدن فرد مستعد ابتلا به عفونت هایی مختلف میشه. عفونت هایی که معمولا برای یک فرد با سیستم ایمنی سالم مشکلی ایجاد نمی کنه اما برای فرد مبتلا به ویروس اچ.آی.وی میتونه خیلی دردسر ساز بشه.”………..تمام مطلب رو با زبان رسمی نوشتین این یک پاراگراف رو با زبان محاوره ای….چرا؟

    در قسمت علائم بیماری تمام نقطه ها اومدن پشت کلمه

    لطفا قبل انتشار حتما بازبینی کنین مطالب رو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا
error: Content is protected !!