ادب و فرهنگسبک زندگی

چگونه مودب یا باادب باشیم؟

اگر می خواهید دربرابر دیگران جانب ادب را رعایت کنید و یک فرد باشخصیت و محترم باشید، مواردی کوتاه و به نظر پیش پا افتاده وجود دارد که تقریبا همه ی شما می دانید اما شاید به آن خیلی توجه نکرده اید.

یکی از مهم ترین نکته ها در رعایت ادب و در زندگی جمله ی معروف « آن چه بر خود نمی پسندی بر دیگری هم مپسند» است که به وضوح شاهد تاثیر فوق العاده ی این جمله بر زندگی اطرافیان بوده ایم.

اکنون به چند نکته ی جدید اشاره می کنیم:

  1. سلام کردن همراه با لبخند بسیار امر پسندیده ای است که بذرمحبت را دردل ها می کارد.
  2. کلمات جادویی لطفا، ممنون، معذرت می خواهم را فراموش نکنید.
  3. تلاش کنید باصدای بلند که دیگران را آزار می دهد صحبت نکنید.
  4. با هر فرد متناسب با خودش صحبت کنید. بهتر است از کلمات سنگین و سخت استفاده نکنید تا بتوانند صحبت شما را درک کنند و متوجه شوند.
  5. هنگامی که قصد صحبت و همنشینی با کسی را دارید، تلاش کنید غذاهای تند و بو دار ( مثل غذاهای سیردار) مصرف نکنید.
  6. سعی کنید لباس هایتان تمیز و خوش بو باشد.
  7. از شوخی های بی مزه و بیهوده دوری کنید مخصوصا با افرادی که شخصیت جدی تری دارند و علاقه ای به این موضوعات ندارند.
  8. وقتی با کسی رو به رو می شوید از غیبت کردن بپرهیزید و خاطرات شیرین را یادآور شوید. می توانید در رابطه با موضوعات لذت بخش همچون گل و گیاهان، آب و هوا، درختان و … صحبت کنید. تجسس درمورد زندگی و وضعیت دیگران با شخصیت افراد مودب سازگاری ندارد.
  9. افرادی که شخصیت قوی دارند، خود یا اطرافیانشان را با دیگران مقایسه نمی کنند.
  10. جانب انصاف را رعایت کنید و اگر از کسی دلخوری دارید به خودش بگویید و آن را سر دیگران خالی نکنید.
  11. اگر از چیزی خوشتان می آید می توانید واقعیت را بیان کنید و چون از ته دلتان است به دل هم می نشیند. و اگر از چیزی خوشتان نمی آید حتما نیازی به گفتن نیست و اگر لازم دانستید که بگویید می توانید بدون جبهه گیری و کلمات نامناسب، صادقانه و با کلمات مناسب آن را بیان کنید.
  12. افراد مودب زود عصبانی نمی شوند و به قول معروف زود جوش نمی آورند. اگر چنین حالتی پیش آمد، فرستادن یک صلوات، خوردن یک لیوان آب و کمی قدم زدن و تنفس هوای تازه، می تواند بسیار کمک کننده و موثر باشد.
  13. تواضع و فروتنی یک ویژگی بسیار دوست داشتنی افرادی است که شخصیت محترمی دارند.
  14. هر لباس را متناسب با موقعیت و مکان آن بپوشید. پوشیدن لباس های جلف و زننده در مجالس ختم و عزا و یا در بین مردم عادی در بازار امر نکوهیده ای است.

موارد بالا تنها نکات کوچک اما بسیار مفیدی است که ذکر شده است. نگارش این مطلب یادآوری می کند که اگر بکوشیم این موارد را به ذهنمان بسپاریم و آن ها را رعایت کنیم، بی شک حال خوبی ابتدا به خودمان و سپس به اطرافیانمان منتقل خواهد شد. پس بیایید با هم دیگر تلاش کنیم تا روزی مفید داشته باشیم و خود و دیگران را با رعایت آن ها خوشحال کنیم.

شما هم می توانید نکات مفید خود را با نوشتن نظراتتان به ما یادآوری کنید تا به این واسطه و تلنگر، همه با هم دنیایی زیباتر از دیروز داشته باشیم.

نوشته های مشابه

‫۲ دیدگاه ها

  1. خیلی خوب بود و فقط همون مورد افزایش فاصله بین خطوط…ضمنا نوشتن این که ” نویسنده خود ادعایی ندارد….” اصلا ضرورتی نداره چون مطالب سایت صرفا ترویج سلیقه شخصی نیست و باید بازتاب مطالب علمی، تجربی و کاربردی باشه نه تفکرات و فردی و شخصی نگارنده…سپاس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا
error: Content is protected !!