سبک زندگیسلامت

روغن های گیاهی مناسب پوست و مو

روغن نارگیل

یکی از روغن هایی که هم مصرف خوراکی و هم استفاده برای پوست و مو خیلی توصیه شده است روغن نارگیل می باشد. در این مطلب با روغن نارگیل و فواید آن و اینکه چه کسانی میتوانن این روغن را برای پوست و موی خود استفاده کنند بیشتر آشنا میشویم.

روغن نارگیل و انواع روش های روغن گیری آن

روغن نارگیل از میوه درخت نارگیل بدست می اید که جز چربی های اشباع شده می باشد. حدود ۹۲ درصد روغن نارگیل از اسیدهای چرب اشباع شده (تری گلیسیرید که ۴۹ درصد اولئیک اسید، ۲۰ درصد مریستیک اسید و ۵ درصد اسید کاپوریک) و ۳ درصد باقی مانده حاوی استئاریک اسید می باشد. این روغن در دمای پایین بصورت جامد می باشد.

روش های روغن گیری نارگیل

۱- روش تصفیه شده که در آن نارگیل ها پخته شده و روغن از خاک رس سفیدی جهت از بین بردن میکروب و حشرات جهت تصفیه عبور داده می شود. به علت حرارت بالا برای ذوب ممکن است برخی از خواص مفید خود را از دست بدهد.  

۲- روش تصفیه نشده که روغن از نارگیل های تازه در سانتریفیوژها می چرخد و هیچ ماده ای به ان اضافه نمی شود. 

۳- صنعتی که در این روش مواد شیمیایی ممکن است به روغن اضافه شده، عطر و بوی آن کم و حتی ممکن است ماهیت روغن تغییر کند.

۴- روش پرس سرد که همان روغنی است که در اکثر روغن گیری ها بر اثر پرس کردن پودر نارگیل بدست می اید.

طبع روغن نارگیل از نظر طب سنتی

سرد و خشک

کاربردهای روغن نارگیل برای پوست و مو

– روغن نارگیل برای کسانی که پوست خشک دارند معجزه می کند و باعث حفظ رطوبت پوست آنها می شود، از چروک پوست بر اثر خشکی پوست جلوگیری می کند. اما این روغن بدلیل داشتن اولئیک اسید بشدت کومدوژنیک (جوش زا) بوده و منافذ پوست را مسدود می کند پس برای افرادی که پوست چرب دارند مناسب نیست.

– اگر لب هایتان مدام ترک می خورد و خشک است روغن نارگیل بهترین راه برای مرطوب کردن و افزایش لطافت لب ها می باشد.

– کسانی که از خشکی مو رنج می برند این روغن را می توانند بعد از حمام  ساقه های موهای خود را با این روغن چرب نمایند. البته باید زمانی که ۸۰ درصد موها خشک شده باشد اینکار را انجام بدهید تا ظاهر مو چرب بنظر نیاید. اینکار از موخوره نیز جلوگیری می کند.

– اگر شوره دارید یا کف سرتان خشک است بشرطی که طبع سرتان گرم نباشد می توانید با این روغن قبل از حمام کف سرتان را ماساژ بدهید. چون طبع این روغن گرم است کسانی که طبع سر آنها گرم است نباید از این روغن برای کف سر استفاده نمایند.

– این روغن با داشتن خواص ضد میکروبی و اثر سفید کنندگی روی دندان بسیار مفید می باشد.

یک ماسک مو برای موهای خشک

یک عدد زرده تخم مرغ، یک قاشق غذاخوری سرکه سیب و دو قاشق روغن نارگیل را باهم مخلوط کنید و به ساقه موهایتان و اگر کف سرتان خشک و طبع سرد دارد به کف سر ؛شته کرده و ماساژ بدهید و بعد از یک ساعت موهایتان را با شامپوی مناسب بشورید.

امیدوارم از مطالعه این مطلب لذت برده باشید.

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
error: Content is protected !!