تغذیهسبک زندگی

ترکیب سبزیجات مورد استفاده در انواع غذاها

تقریبا همه ی ما شنیده ایم که داشتن سبزیجات و میوه ها در برنامه ی غذایی بسیار مفید خواهند بود. برای افزایش مصرف سبزیجات، می توانیم در کنار سبزی خوردن سر سفره، غذاهایی بپزیم که از سبزیجات گوناگونی تهیه شده اند. این که به طور مداوم از یک مدل غذا برای بالا بردن مصرف سبزیجات استفاده نماییم شاید برای برخی خوشایند نبوده و در گذشت زمان نسبت به آن غذا علاقه مندیشان کم رنگ شود. پس با انتخاب غذاهای متنوع و مفید حاوی انواع سبزیجات می توانیم به سلامت خانواده ی خود کمک کنیم. 

غذاهای مختلفی در بین اقوام ایرانی پخته می شود که در آن ها از سبزیجات استفاده می شود. برخی از سبزیجات محلی موجود در مناطق خود استفاده می نمایند. با گذشت زمان و ترکیب سبزی های مختلف و کم و زیاد کردن مقدار آن ها در غذاها، آشپزها کم کم پی بردند که هر نوع غذا با استفاده از چه نوع سبزی خوش مزه تر می شود. با توجه به سلیقه ی مردم هر منطقه میزان استفاده از انواع سبزی می تواند متفاوت باشد.

نوشته های مشابه

در زیر جدولی برای شما رسم شده است که در واقع می تواند الگویی از میزان استفاده از هر نوع سبزی در هر نوع غذا باشد. کم و زیاد کردن این مقادیر، با توجه به سلیقه ی خود و خانواده تان امکان پذیر خواهد بود.

میزان استفاده از سبزیجات مختلف در برخی از غذاها

 

نام غذا

 

سبزی های مورد استفاده همراه با میزان آن

 

آش رشته

جعفری، تره، گشنیز، شوید، اسفناج یا برگ چغندر

میزان ترکیب سبزی ها در آش رشته باهم برابر است، اما به نظر نویسنده هرچه اسفناج بیش تر باشد، آش شما خوش مزه تر خواهد شد.

 

کوکوسبزی

میزان استفاده از سبزی ها در این مرحله متفاوت است. مثلا اگر ۳۰۰ گرم تره مصرف می کنید، به همین نسبت ۲۰۰گرم گشنیز، ۱۰۰ تا ۱۵۰ گرم جعفری، حدود ۵۰ گرم شوید و دو سه برگ کاهو استفاده کنید.

برخی علاوه بر این سبزی ها از پونه خشک و ریحان خشک نیز به مقدار کم استفاده می کنند.

برخی هم فقط با تره این کوکو را تهیه می کنند.

عده ای نیز فقط با پونه ی تازه یا فقط سبزی اوجی که معمولا درشمال کشور یافت می شود، این کوکو را تهیه می کنند.

 

 

سوپ

سبزی مورد استفاده در سوپی که معمولا در مناطق مختلف کشور یافت می شود، جعفری و گشنیز است. میزان استفاده از جعفری در این غذا بیشتر از گشنیز است. برخی هم برای مفیدتر شدن غذا از نعناع خشک و خشک شده ی برگ کرفس نیز استفاده می کنند.
 

 

دلمه

برای پخت دلمه، از سبزی ها به این نسبت استفاده می شود:

جعفری ۳۰۰ گرم، تره ۲۰۰ گرم، ۱۰۰ گرم شوید، ۱۰۰ گرم پیازچه، ۱۰۰ گرم ترخون، ۱۰۰گرم گشنیز، ۵۰ گرم نعناع، ۵۰ گرم مرزه

استفاده از نعناع، پیازچه و مرزه به سلیقه ی شما بستگی دارد.

اگر به سبزی گشنیز علاقه مندید می توانید بیش تر از این مقدار، از آن استفاده کنید.

 

 

سبزی پلو

سبزی های سبزی پلو تره، جعفری، گشنیز و شوید است که از همه ی این سبزی ها، هرکدام به مقدار یکسان استفاده می شود. همین طور می توان درصورتی که از هرکدام از این سبزی ها ۱۰۰ گرم داشتید، به آن ها یک شاخه شنبلیله و یک بوته سیر نیز اضافه کنید.
 

کلم پلو

در پخت کلم پلو علاوه بر استفاده از کلم در این غذا، می توان از سبزی های معطری همچون تره، شوید، ترخون و ریحان استفاده کرد. مقدار استفاده از هرکدام از این سبزی ها به سلیقه ی شخصی شما بستگی دارد.
 

 

شوید پلو

برای پخت شوید پلو، تنها از سبزی شوید استفاده می شود.

می توان شوید را به صورت خشک یا تازه استفاده کرد.

شوید تازه نسبت به خشک شده ی آن، طعم بسیار بهتری به این پلو می دهد.

امیدواریم اطلاعات گردآوری شده در بالا برای شما مفید واقع شود. شما می توانید انواع سبزیجات محلی و نوع غذایی که در آن از این سبزی ها استفاده می شود را برای ما معرفی نمایید. قطعا برای ما مطالعه نظرات مفید شما لذت بخش خواهد یود. باسپاس

نوشته های مشابه

‫۵ دیدگاه ها

  1. خیلی مطلب خوبی بود…نمیدونم از منبعی برداشت کردید یا تجربه شخصی خودتونه اگه مورد اول باشه که بازم خوبه و اگه مورد دوم هست که واقعا کارتون عالی و تحسین برانگیزه……خیلی خیلی ممنون

    1. سلام ممنونم از هر دو روش استفاده کردم
      منابع مختلف رو مطالعه کردم و تجربیات خودم رو اضافه کردم شد این مطلب

  2. بسیار عالی و مفید بود قبلا تا این اندازه دقیق از سبزی تو غذا استفاده نکرده بودم ولی این مطلب شما رو از این به بعد حتما رعایت خواهم کرد،ممنون بخاطر مطالب مفید و قابل استفاده ای که میذارید، موفق باشید

    1. سلام ممنون از شما، امیدوارم ترکیب سبزی هایی که نوشتم با سلیقه ی غذایی شما جور باشه و از خوردن غذاهای خوش مزه تون لذت ببرین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا
error: Content is protected !!