ادب و فرهنگتکنولوژیتلفن همراهسبک زندگی

بچم گوشی می خواد چی کار کنم؟

گسترش تکنولوژی و وابستگی به آن

در گذشته با کم بودن دستگاه هایی همچون تلویزیون و تلفن های همراه، شاهد این قضیه بودیم که فرزندانمان بیشتر به دنبال بازی های عملی، ارتباط گرفتن با اطرافیان، پیداکردن دوستان جدید و بازی با آن ها بودند. با گسترش تکنولوژی و افزایش امکانات وابستگی خودمان و بچه ها به تلویزیون، موبایل و … روز به روز بیشتر شد. این وابستگی تا حدی پیش رفت که سن استفاده از تلفن همراه روز به روز پایین تر آمده و از طرفی برخی افراد به آن اعتیاد پیدا کردند.

بی شک نباید تنها گسترش تکنولوژی را مقصر دانست، بلکه مزایا و امکاناتی برایمان فراهم کرده است که نمی توان آن ها را انکار کرد. والدین خود نیز در وابستگی فرزندشان به گوشی، نقش پررنگی دارند که بهتر است ابتدا مسئولیت این خطای رفتاری را پذیرفت و در جهت بهبود و رفع آن کوشید. این سوال بسیاری از پدر و مادرهاست که چه موقع برای فرزندمان تلفن همراه بخریم؟ پدر و مادری که با هر بهانه جویی فرزند گوشی را برای بازی به او می دهند، تا خود به کارهایشان برسند، بهتر است عواقب این عمل را هم پیش بینی کنند. بازی هایی با طراحی های جالب و جلوه های بصری و گرافیکی زیبا که روز به روز بچه ها را بیشتر به سمت خود جذب می کند و در نهایت آن ها را به خود وابسته می کند ممکن است عواقب ناخوشایندی داشته باشد.

با توجه به این که فرزندان روزانه در مدرسه و مکان های مختلف با افرادی رو به رو هستند که تلفن همراه دارند و همین طور برنامه ها و بازی های جالبی که در تبلت و گوشی وجود دارد، دور نمودن و منصرف کردن بچه ها از این وسایل ممکن است دشوار به نظر برسد.

قبل از خرید تلفن و تبلت برای فرزندتان، ابتدا این دو سوال را از خود بپرسید و به آن ها پاسخ دهید.

آیا فرزند من احساس مسئولیت کافی در قبال استفاده از این وسیله را دارد؟

آیا اگر برای او شروطی را تعیین کردیم، او به این قوانین عمل خواهد کرد؟

زمان مناسبِ خرید تلفن همراه برای فرزند دلبندتان

بعد از مجازی شدن تدریس در ایام کرونا نیاز بچه ها به موبایل روز به روز بیش تر شد، اما این نمی تواند دلیل خوبی برای خرید تلفن همراه در سنین پایین باشد. سن مناسب برای تهیه ی یک موبایل برای فرزندتان را فقط خودتان می توانید تشخیص دهید؛ چرا که فرزندان شما با هم تفاوت دارند و برای هر کدام با توجه به شرایطی که دارند، زمان نیازشان به این کالای هوشمند مشخص خواهد شد. پیشنهاد می شود تا زمانی که فرزند شما محصل است و هنوز به استقلال کافی نرسیده، یک تلفن همراه یا تبلت مشترک با او داشته باشید. این فرایند می تواند تا زمانی طول بکشد که او به اندازه ی کافی به یک احساس مسئولیت در قبال خواندن درس ها و انجام کارهایش برسد. بتواند گوشی را در زمانی که درس دارد یا موظف به انجام فعالیتی است، به راحتی کنار بگذارد و وابستگی نداشته باشد. از محیط های نامناسبی که در فضای مجازی وجود دارد دور شود تا با فکر آزاد و رها به امور خود رسیدگی کند. در صورت خرید هم، بهتر است قوانینی برای استفاده از آن تعیین نمایید.

برخی هم معتقدند انسان باید رها باشد. اگر او در شرایط قرار گرفت و خود را نگه داشت، اوست که انسانی قوی و درست کار است نه کسی که در یک محیط بسته قرار گرفته و انسانی پاک و سالم باقی مانده است. اما بهتر است سن کوچک بچه ها و تجربه ی بسیار کم آن ها را هم در نظر گرفت.

فرزندانتان به شما می نگرند!

فرزندان ما حاصل پرورش و تربیت خود ما هستند. فراموش نکنیم که آن ها دائما ما را می نگرند و همان اعمال ما را تکرار می کنند. پس ابتدا از خودمان شروع کنیم و سعی کنیم وابستگی هایمان به این ابزار و همچنین کارهای غیر ضروریمان با این ابزار را به حداقل برسانیم و بدانیم اگر خود به استفاده از تلفن همراه وابستگی داریم، دور کردن فرزندمان از این محیط یا نخریدن موبایل برای او جواب قانع کننده ای نخواهد بود.

پیش به سوی زندگی بهتر

حال تصمیم با خود شماست که از امروز این راه در نظر سخت ولی در واقعیت شیرین و آسان را شروع نموده و با جایگزین کردن این عادات مجازی با عادات حقیقی همچون : ورزش کردن، تعامل و گفت و گوی دوستانه، هم فکری و کارگروهی و … نشان دهید که می توانید گامی موثر در رسیدن به زندگی با کیفیت بهتر برای خود و آیندگانتان بردارید.

نوشته های مشابه

‫۲ دیدگاه ها

  1. بسیار عالی معلومه روش حسابی زحمت کشیدید…ممنون…فقط دو نکته…عموما فونت تیترها باید درشت تر از متن اصلی باشه اما شما فونتون رو در تیتر ریز تر گرفتین….چندتا غلط املایی که احتمالا اشتباه تایپی هست وجود داره و خیلی زیبا تر میشه که نباشه….باز هم واقعا فوق العاده بود….ممنون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا
error: Content is protected !!