دسته بندی نشدهسبک زندگیسلامت

میلیا چیست؟

احتمالا تابحال با این کیست های کوچک بروی پوست بویژه پوست نوزادان مواجه شده اید. امروز می خواهیم با این مشکل پوستی بیشتر آشنا بشویم.

                            

نوشته های مشابه

میلیا چیست؟

کیست های کوچک که داخل آنها پر از مایع کراتین (پروتئین قوی موجود در ساختار مو و ناخن) می باشد و به رنگ های سفید، زرد و یا رنگ خود پوست ممکن است دیده بشود. هیچگونه درد یا خارشی ندارد و ممکن است آن را با جوش اشتباه بگیرید. در نقاطی که پوست نازکتر است مانند زیر چشم ها و بینی بیشتر دیده می شوند. در نوزادان نیز شایع تر است.

دلایل بوجود آمدن میلیا

– یکی از احتمال هایی که برای ایجاد این کیست ها مطرح است اینکه پوست سطحی شما زمانی که باید بصورت طبیعی ریزش کند و لایه دیگری جایگزین بشود، این اتفاق نیفتاده و  کراتین های لایه پایینی بهم وصل شده، کیست های میلیا به وجود می آید و وقتی آن لایه رویی ریخته شد میلیا ظاهر می شود.

– آرایش های سنگین زیر چشم که بخوبی پاک نمی شوند.

– آسیب های پوستی در اثر استفاده طولانی مدت از کرم های استروئیدی.

– از دست رفتن توانایی پوست برای لایه برداری در اثر برخی آسیب های پوستی از جمله نور خورشید، لیزر و….

– در نوزادان دلایل تشکیل میلیا شناخته شده نیست و در اکثر نوزادان روی بینی، نزدیک دهان و اطراف چشم ها دیده می شود.

چطور میلیا را درمان کنیم؟

یکی از راه های بهبود و درمان استفاده از لایه بردار فیزیکی  می باشد. یعنی همان اسکراب ها.
باید اسکرابی انتخاب کنیم که خیلی ملایم باشد. اگر ذرات اسکراب کننده بیش از حد خشن و یا بزرگ باشد برای پوست میتواند زخم های میکروسکوپی و عفونت ایجاد کند! 
نکته بعدی استفاده از لایه بردار های شیمیایی هستند که در آن ها ترکیباتی مانند رتینول ها، سالیسیلیک اسیدها و BHA و AHA وجود دارد.

گاهی وقت ها هم بهترین کار این است که بگذاریم خودشان به مرور زمان از بین بروند اما اگر دوس دارید که زودتر از بین بروند راه هایی مثل سرد کردن با نیتروژن مایع و میکرودرم و پیلینگ شیمیایی وجود دارد اما کم خرج ترین راه استفاده از لایه بردار های روزانه است تا از میلیا های بعدی جلوگیری کند. هیچوقت خودتان با سوزن به تخلیه میلیا مبادرت نکنید چون ممکن است جای زخم ایجاد بشود و ظاهر خوبی نداشته باشد.

در نوزادان بعد از چند هفته و طی مدت کوتاهی این میلیاها ناپدید می شوند اما در بزرگسالان مدت بیشتری طول می کشد.

بهتر است اگر آرایش می کنید حتما از پاک کننده های مناسبی استفاده کنید تا آرایش چشمتان بخوبی پاک بشود و از لایه بردارهای مناسب در هر فصل استفاده کنید تا دچار میلیا نشوید و در صورت داشتن آن تا حدالامکان از دستکاری پرهیز کرده و با لایه بردارهای ملایم اجازه بدهید به مرور زمان خودشان از بین بروند.

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا
error: Content is protected !!