خانواده و کودکسبک زندگی

مفهوم پیش والدین متفکر چیست؟

پیش والدین متفکر به چه کسانی گفته می شود؟

همیشه صحبت درباره رفتارهای والدین بچه دار بوده ولی این بار می خواهیم درمورد پیش والدین متفکر صحبت کنیم. چگونه پیش والدین متفکر منجر به خانواده های سالم تری می شود؟

خانم استفانی کاکس مشاور بهداشت روان در فلوریدا  در این باره مقاله ای نوشته که بسیار قابل تامل می باشد. پیش والدین متفکر برای زوج هایی است که بچه ندارند، در روابط متعهدی هستند و می خواهند برای گسترده کردن خانواده خود برنامه ریزی کنند. پیش والدین متفکر با پرداختن به انگیزه، تمایل و آمادگی والدین برای بچه دار شدن به زوجین کمک می کند تا تصمیمات هوشمندانه بگیرند. این کار شامل فرآیند بررسی، آماده سازی و تصمیم گیری در مورد آنچه  قبل از بچه دار شدن برای شما و همسرتان مناسب است می باشد. گاهی این روند می تواند به تصمیم گیری برای بچه دار نشدن منجر شود ولی این هم اشکالی ندارد و زوج ابتدا درمان می شوند تا بجای اینکه بخاطر تعهد درگیر مسئله فرزند شود با تامل و تفکر والدین مناسبی بشوند. به همین دلیل مفهوم پیش والدین متفکر بسیار مهم است.

 چه کسی از پیش والدین متفکر سود می برد؟

 اگر روی این موضوع بخوبی کار شود، این روند منجر به ایجاد یک زن و شوهر سالم و در نهایت یک خانواده سالم خواهد شد.

مشاوران هنگام کار با والدین و خانواده هایی که به دنبال کمک با فرزندان خود هستند، کمی روی مشکلات موجود تمرکز می شود، اما بخش عمده ای از کار پیشگیری است. مشاوران راهکارهایی را برای جلوگیری از بروز بحران توصیه می کنند، وقتی نوبت به تربیت بچه ها می رسد، جلوگیری از پیامدهای ضعیف و رفتارهای بد ۱۰ برابر موثرتر از پاک کردن اشتباهات والدین  است، اما در عین حال قابل پیشگیری است .وقتی نوبت به پیشگیری می رسد، هرچه به زمان بیشتری داشته باشید، شانس برای داشتن نتایج مطلوب بیشتر است. بنابراین، وقتی صحبت از خانواده ها می شود، بهتر است قبل از ورود بچه ها والدین خود را ارزیابی کنند تا برخی از عادات و رفتارهایی که بعدا با ورود بچه ها ممکن است منجر به اشتباهات جبران ناپذیر شود اصلاح شوند.

چه مواردی می تواند توسط یک مشاور بررسی شود؟

برای بررسی پیش والدین متفکر طیف گسترده ای از موضوعات گفتگو و ملاحظاتی را شامل می شود که یک زن و شوهر باید قبل از اینکه فکر کنند یک کودک را در روابط خود وارد کنند، باید آنها را بررسی کنند. برخی از مواردی که باید مورد توجه قرار گیرند عبارتند از:

  • انگیزه داشتن فرزند و زمان بندی ان
  • تمایل هر فرد در رابطه برای تشکیل خانواده
  • نگرانی ها، ترس ها و امیدها برای کودک
  • ضعف ها و مشکلات رفتاری خود والدین
  • آمادگی مالی
  • آمادگی شغلی
  • آمادگی محیطی
  • آمادگی ارتباط با کودک

امروزه زوجین برای تصمیم گیری هوشمندانه درباره برنامه ریزی برای خانواده خود از انتخاب و دسترسی بیشتری برخوردارند. بهتر است اگر فرزند ندارید و تمایل برای بچه دار شدن دارید حتما با یک مشاور خانواده صحبت کنید تا بتوانید خود را بعنوان والدین یک فرزند ارزیابی کنید، ترس ها و ناامیدی ها، ضعف های رفتاری خود را شناسایی کرده تا بتوانید خانواده سالمی داشتته باشید چه بسا که با تصمیم گیری متفکرانه قبل از بچه دار شدن می توان از بیشتر مشکلات رفتاری کودکان که نتیجه آماده نبودن زوجین برای داشتن فرزند بوده در بزرگسالی پیشگیری کرد.

منبع: www.psychologytoday.com

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

  1. ممنونممم…مطلب خوب اموزنده و از همه مهمتر ترجمه خوب و روانی شد……کلیدواژهاتونم خیلی بهتر شده….سپاس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا
error: Content is protected !!