سبک زندگیسخنان بزرگان

اندکی با مارک تواین

سخنان تاثیر گذار مارک تواین

مارک تواین در ۳۰ نوامبر ۱۸۳۵ در شهر میسوری  فلوریدا، با نام اصلی ساموئل لانگورن کلمنز متولد شد. هنگامی که او چهار ساله بود، خانواده اش به شهری به نام هانیبال شهری کوچک در کنار رودخانه نقل مکان کردند که به عنوان الهام برای شهر خیالی سن پترزبورگ در “ماجراهای تام سویر” شد. در ۱۲ سالگی پدرش فوت کرد و مجبور شد در چاپخانه ای کار کند، پس از آن در روزنامه ای که برادرش دایر کرده بود حروف چینی می کرد و چندین سال در چاپخانه های کوچک در نیویورک کار کرد. وقتی تواین ۱۸ ساله شد، سفر به سراسر کشور را آغاز کرد و به اتحادیه بین المللی تایپوگرافی پیوست. در سال ۱۸۵۹ مجوز ناخدایی کشتی را گرفت. اما در سال ۱۹۵۳ برادرش هنری بر اثر انفجار در دیگ بخار دچار جراحات شد و یک هفته بعد درگذشت. پس از تصادف برادرش ، تواین پر از گناه شد و از این کار دست کشید. او شروع به نوشتن برای روزنامه ها کرد . او چند قطعه سفر نوشت و سرانجام اولین رمان خود را با عنوان “عصر صنفی: قصه ای از امروز” که تنها همکاری اش با چارلز دادلی وارنر بود، منتشر کرد. تواین در ادامه به نوشتن و انتشار ماجراهای تام سایر، شاهزاده و دزد، ماجراهای هاکلبری فین، زندگی در می سی سی پی، یک کانکتیکات یانکی در دادگاه شاه آرتور، تراژدی ویلسون کله‌پوک و بسیاری دیگر پرداخت. او با اولیویا لنگدون دختر یکی از صاحبان صنایع ثروتمند نیویورک ازدواج کرد. در سالهای ۱۸۷۵ تا ۱۸۹۴ از مشهورترین و موفقترین نویسندگان بود. اما در نیمه دهه ۱۸۹۰ مرگ دو دخترش و نیز مرگ همسرش که سال‌ها بیمار بود سبب اندوه و افسردگی او شد. در ۱۹۰۶ نوشتن سرگذشتش را آغاز کرد. ۱۵ سال آخر عمرش را با نوشتن کتاب‌های جدی و چند کتاب طنز گذراند. کلمنز نام مارک تواین را از ناخدای یک کشتی که با این نام در مجلات می‌نوشت به‌عنوان ادای دِین گرفت.

اما آنچه تواین در مورد مرگ گفت ممکن است درک شما از او را تغییر دهد”من از مرگ نمی ترسم. من میلیاردها و میلیارد ها سال قبل از تولد مرده بودم و کوچکترین ناراحتی از آن ندیده بودم. ”

مارک تواین یکی از بزرگترین داستان نویسان آمریکا بود و به نظر می رسید که حکمت طنزآمیز او بی حد و مرز است. نگاهی به معروف ترین نقل قول های الهام بخش از نویسنده ای که باعث الهام بخشیدن به نسل خوانندگان شده است. 

۱- دو روز مهم زندگی شما روزی است که شما به دنیا آمده اید و روزی است که دلیل آن را می فهمید.

۲- ترک سیگار آسان ترین کار در جهان است. می دانم چون هزاران بار آن را انجام داده ام.

۳- دوستان خوب، کتابهای خوب و وجدان خواب آلود: این زندگی ایده آل است.

۴- هرگز حقیقت را به افرادی که شایسته آن نیستند نگویید.

۵- مهربانی زبانی است که ناشنوایان می توانند بشنوند و نابینایان می توانند آن را ببینند.

۶- اگر روزنامه نمی خوانید، بی اطلاع هستید. اگر روزنامه را بخوانید، اطلاعات غلطی به شما داده می شود.

۷- من هرگز اجازه ندادم مدرسه ام در تحصیل من تداخل ایجاد کند.

۸- چروک ها فقط باید نشان دهند که لبخندها در کجا بوده است. 

۹- بهتر است دهان خود را بسته نگه دارید و بگذارید مردم فکر کنند شما احمق هستید، تا اینکه آن را باز کنید و همه ی شک و تردیدها را برطرف کنید. 

۱۰- عقل و سعادت ترکیبی غیرممکن است.

۱۱- بیست سال دیگر شما نسبت به کارهایی که انجام نداده اید بیشتر از کارهایی که انجام داده اید ناامید خواهید شد. از مکان امن دور شوید و بسمت بادهای طوفانی بروید.

۱۲- راز پیشرفت کردن، شروع کار است. 

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
error: Content is protected !!