دسته بندی نشدهسلامت

غلات کامل و تناسب اندام

گنجاندن غلات کامل، به جای غلات تصفیه شده، به عنوان بخشی از یک رژیم غذایی سالم می تواند به کاهش وزن شماکمک کند. فیبر غذایی موجود در غلات سبوس دار سبب احساس سیری و کاهش قند خون بعد از غذا شده و باعث می شود شما برای میان وعده ها به سراغ تنقلات ناسالمی مثل چیپس نروید.
دانه ها از سه لایه تشکیل شده اند. هرکدام مملو از انواع مختلف ویتامین ها، مواد معدنی و مواد مغذی اند که به حفظ سلامت بدن شما کمک می کنند. به عنوان مثال، فیبر در غلات کامل دستگاه گوارش شما را حفظ می کند، ویتامین B به بدن شما کمک می کند تا سلول های قرمز خون و مواد معدنی مانند منیزیم و سلنیوم استخوانهای شما را بسازند و سیستم ایمنی بدن شما را قوی کند. هنگامی که غلات کامل فرآوری یا تصفیه شوند، لایه های بیرونی و داخلی شامل سبوس و جوانه خارج می شوند بنابراین آنها دیگر غلات کامل نیستند.
انواع غلات کامل:
۱- جو دوسر کامل
جو دو سر غنی از آنتی اکسیدان ها، به ویژه آونانترامید است. این آنتی اکسیدان با کاهش خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ و کاهش فشار خون مرتبط است. جو دوسر همچنین منبع بزرگی از بتا گلوکان ها است، نوعی فیبر محلول که به هضم غذا و جذب مواد مغذی کمک می کند.
۲- گندم کامل
گندم کامل شامل کل دانه ها ، از جمله پوسته رشته ای ، سبوس و آندوسپرم است. برعکس ، گندم معمولی از پوسته و سبوس ، که مملو از مواد مغذی است ، سلب می شود. اگرچه گندم بسیار محبوب است، اما به دلیل محتوای گلوتن بسیار بحث برانگیز است. گلوتن پروتئینی است که می تواند در افراد خاصی پاسخ ایمنی مضر ایجاد کند. با این حال، اگر شما مانند اکثر افرادی هستید که می توانید گلوتن را تحمل کنند، گندم کامل یک افزودنی عالی برای رژیم شما است،
۳- چاودار کامل
یک جایگزین غلات کامل سالم برای گندم است که به اشکال مختلفی وجود دارد، اما فقط آرد چاودار تیره، کنجاله چاودار و آرد پودر دانه کامل در نظر گرفته می شود.
۴- گندم سیاه
یک دانه کامل فاقد گلوتن است که مملو از مواد مغذی است. همچنین منبع خوبی از نشاسته است، که باکتری های روده سالم شما را تغذیه می کند.
۵- گندم بلغور یا ترک خورده
یک غله سبوس دار محبوب و غنی از مواد مغذی است که در غذاهای خاورمیانه مورد استفاده قرار میگیرد. این ماده معمولاً به سوپ، آش یا سالاد اضافه می شود.
۶- ارزن
یک دانه باستانی است که به عنوان یک ماده مغذی طبقه بندی می شود، زیرا به روش مشابه غلات مصرف می شود. فوق العاده مغذی و فاقد گلوتن است.
۷- جو کامل
یک غله سالم است که هزاران سال است از آن استفاده می شود. فقط جو کامل (پوست شده) غلات کامل در نظر گرفته می شود و حتما موقع خرید به برچسب آن توجه کنید.

۸- کینوا
اغلب به عنوان یک ابرغذا خوانده می شود زیرا مملو از ویتامین ها، مواد معدنی، فیبر و آنتی اکسیدان است. گرچه از آن به عنوان غلات یاد می شود، اما در واقع یک ماده مغذی غنی است .
۹- برنج قهوه ای
جایگزین سالم تری برای برنج سفید است، زیرا حاوی کل دانه است. برعکس، برنج سفید فاقد سبوس است.
۱۰- ذرت کامل
ذرت فرآوری نشده بسیار مغذی است و دارای ویتامین ها، مواد معدنی، فیبر و آنتی اکسیدان است. دو آنتی اکسیدان لوتئین و زاگزانتین دارد که با کاهش خطر ابتلا به برخی بیماری های چشمی مرتبط با نابینایی ارتباط دارند.
۱۱- نان سبوس دار
محصولات نان سبوس دار راهی آسان برای افزودن غلات کامل به رژیم غذایی شما است. حتما نان هایی را انتخاب کنید که دارای دانه ها یا دانه های قابل مشاهده باشند، زیرا مواد مغذی بیشتری دارند.
۱۲- پاستای سبوسدار
پاستاهای سبوس دار یک روش ساده دیگر برای افزودن غلات سبوس دار به رژیم غذایی شما است. آنها فیبر بیشتری نسبت به ماکارونی معمولی دارند که می تواند به شما کمک کند تا بیشتر سیر بمانید.
بنابراین برای تناسب اندام و سلامتی خود تا جائیکه می توانید سراغ غلات کامل بروید. در خرید غلات حتما دقت کنید که برچسب غلات کامل داشته باشند و فرآوری شده یا تصفیه شده نباشند.

نوشته های مشابه

‫۲ دیدگاه ها

  1. احسنت…مطلب جامع و دقیق و کاربردی…در مورد کلید واژها کمی دقت بفرمایید در صورتی که درست کلمات رو وارد کنید هر کلید وازه در یک کادر خاکستری مجزا همراه هشتگ نمایش داده می شود اما در این مطلب کل کلید واژه ها در دو قسمت مجتمع شده در حالی که باید هفت یا هشت کلیدواژه مجزا می بود

  2. سلام ممنون از مطلب خوب و مفیدتون. به نظرمن می تونستین عنوان جذاب تری هم براش انتخاب کنین، با آرزوی موفقیت برای شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
error: Content is protected !!