تاریخعلم و دانش

معروف ترین زندان های جهان

زندان اوین

زندان اوین، یکی از مشهورترین زندان‌های ایران است. این زندان در منطقهٔ اوین درکه در منطقهٔ سعادت‌آباد، تهران قرار دارد. یکی از معماران زندان اوینامیر نصرت منقح بود. ساخت این زندان در زمینی به مساحت ۴۰ هکتار از دهه ۱۳۴۰ آغاز شد و در سال ۱۳۵۰ افتتاح شد. زندان اوین امروزه رسماً عنوان بازداشتگاه موقت را دارد.

 

زندان جزیره روبن

این زندان که در آفریقای جنوبی واقع شده است، معمولا با زندانی معروف “نلسون ماندلا” شناخته می‌شود. این زندان از سال ۱۹۵۹ تبدیل به یک زندان فوق امنیتی برای زندانیان سیاسی شد. جدا از ماندلا، بیش از ۳۰۰۰ نفر از سال‌های ۱۹۶۱ تا ۱۹۹۱ در این زندان، زندانی شدند.
این زندان در نهایت در سال ۱۹۹۶ بسته شد و تبدیل به یک مکان توریستی برای علاقمندان شد. گردشگران در این سفر، علاوه بر بازدید از سلولها، فرصت این را دارند که با زندانیانی که قبلا در این زندان اسیر بودند که گفت و گویی داشته باشند.

 

زندان هیلتون هانوی

زندان هوآ لوآ ، با کنایه به هیلتون هانوی توسط اسرای جنگی آمریکا ابداع شد ، و در ابتدا توسط فرانسه ساخته شد که محل نگه داری زندانیان سیاسی ویتنامی بود. بعد از آن ارتش ویتنام شمالی از این زندان برای زندانیان جنگ ویتنام استفاده می کرد. زندانیان در اینجا در معرض شکنجه ، گرسنگی و حتی قتل بودند. چهره های شناخته شده مانند سناتور جان مک کین ،جیمز استُک دال و باد دِی تنها تعداد کمی از زندانیان جنگ آن زمان در این زندان بودند.

 

زندان جزیره شیطان

جزیره تبعیدگاه شیطان برای بار اول در سال ۱۸۵۲ افتتاح شد، و یکی از بدنام ترین زندان ها در تاریخ است. در طول ۹۴ سال فعالیت خود ، این زندان سیاسی محل نگهداری زندانیان سیاسی و مجرمان سرسخت بود. زندانیانی که اقدام به فرار می کردند با رودخانه های آلوده پیرانا و جنگل های انبوه گویان ، فرانسه مواجه می شدند. زندگی نامه زندانی سابق هنری چاریئر تلاش های متعددی را از فرار از زندان توصیف می کند. در سال ۱۹۷۳ این کتاب تبدیل به فیلم پاپیلون با بازی استیو مک کوئین و داستین هافمن شد.

 

زندان آلکاتراز

اگر قرار باشد لیستی از معروف ترین زندان های جهان را بنویسیم، قطعا آلکاتراز یکی از مهمترین گزینه های این لیست است. این زندان شناخته شده ترین زندان در آمریکا و همچنین اولین زندان با حداکثر امنیت در این کشور است. این زندان میزبان افراد معروفی مانند آل کاپون و رابرات استراد بود.
این زندان در جزیره ای در خلیج سانفرانسیسکو بنا شده و دور تا دور آن را آب پوشانده و همین موضوع باعث شده تا فرار از آن سخت شود. البته ۳۶ نفر اقدام به فرار کردند که موفق نشدند.
این زندان در آخر در سال ۱۹۶۳، درش برای زندانیان بسته و برای گردشگران باز شد. هزینه بازدید از این زندان، چیزی حدود ۲۸ تا ۶۰ دلار است.

نوشته های مشابه

‫۲ دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا
error: Content is protected !!