زندگینامه بزرگان

یوهانس گوتنبرگ که بود؟

یوهانس گوتنبرگ (۱۴۰۰ – ۱۴۶۸) آهنگر، زرگر و مخترع بود. از وی به خاطر طراحی و ساخت ماشین چاپ در حدود سال ۱۴۵۰ یاد می‌شود.

نوشته های مشابه

اوایل زندگی

یوهانس گوتنبرگ در حدود سال ۱۳۹۸ میلادی (تاریخ دقیق تولد وی مشخص نیست) در یک خانواده تاجر معمولی در ماینتس آلمان متولد شد. کار های او به عنوان مخترع و چاپگر تأثیر زیادی بر ارتباطات و یادگیری در سراسر جهان داشت. وی سومین پسر گنسفلایش و همسر دومش، الزه ویریش گوتنبرگ بود.

اطلاعات کمی از اوایل زندگی او وجود دارد، اما سوابق نشان می‌دهند که یوهانس در زمان زندگی اش در شهر ماینتس، به عنوان زرگر شاگردی کرده‌است.

آزمایشات در چاپ

هنگامی که در سال ۱۴۲۸ شورش صنعتگران در ماینتس علیه طبقه اشراف آغاز شد، خانواده گوتنبرگ تبعید و در استراسبورگ مستقر شدند، جایی که آزمایش های او با چاپ آغاز شد. 

گوتنبرگ انواع فلزات را آزمایش نمود تا به صفحه‌ ای از حروف چاپی قابل حمل دست یافت. اختراع او بی‌نهایت کاربردی تر از حکاکی کامل متن روی بلوک های چوبی برای چاپ بود.

اختراع ماشین چاپ 

گوتنبرگ، چاپگر آلمانی، نخستین کسی بود که برای هر حرف، قطعهٔ فلزی جداگانه‌ای درنظر گرفت. وی قطعه‌ها را برای ترکیب کلمات مناسب کنار هم قرار داد، بر آنها مرکب مالید، و بر ورق‌های کاغذ فشرد و به این ترتیب چاپ نوین را ایجاد کرد. وی حروف را ابتدا از جنس چوب، سپس از سرب، و بعدها از آلیاژ سرب، قلع، و آنتیموان ساخت وی نسبت فلزات آلیاژ را به گونه‌ای انتخاب کرد که حروف بیش از حد سخت و نرم نباشند.

گوتنبرگ روزانه بین ۳۰۰ تا ۵۰۰ برگ چاپ می‌کرد. نخستین کتابی که او به این شکل پدید آورد کتاب مقدس ۴۲سطری بود. کتاب‌هایی که در آن زمان به‌چاپ می‌رسید به اینکونابولا معروف است. ابداع گوتنبرگ ظرف مدتی حدود ۴۰ سال در عمدهٔ کشورهای اروپایی و در شهرهایی مانند ونیز، فلورانس، پاریس و لیونرواج یافت و چاپخانه‌هایی با این روش به‌وجود آمد.

مرگ

سوابق سال‌های آخر زندگی گوتنبرگ به اندازه اوایل زندگی او پیچیده است. 

اعتقاد بر این است در ماه های آخر زندگی خود زمانی که هنوز در شهر ماینتس زندگی می‌کرد نابینا شد. او ۳ فوریه ۱۴۶۸ درگذشت و در کلیسای صومعه فرانسیسکن در نزدیکی شهر التویل آلمان به خاک سپرده شد.

نوشته های مشابه

‫۲ دیدگاه ها

  1. ممنهون بسیار عالی بود..یک زندگی نامه کامل…تم رنگی تصاویرتون هم کاملا منطبق و خوش سلیقه انتخاب شده بودند….مرحبا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
error: Content is protected !!